Het Concessiegebied Amsterdam is ontstaan toen de Wet Personenvervoer 2000 van kracht werd. Als gevolg daarvan werd Nederland verdeeld in OV-concessies. Het bedieningsgebied van het voormalige Gemeentelijk Vervoerbedrijf van Amsterdam, GVB, ging toen over in de Concessie Stadsvervoer Amsterdam, met Vervoerregio Amsterdam als concessieverlener.
GVB voert de afspraken met concessieverlener Vervoerregio Amsterdam uit. Ze zijn gemaakt in 2014 en gelden voor 10 jaar, tot en met 2024. De kern daarvan is: beter openbaar vervoer met minder subsidie. Die afspraken gaan onder andere over:
Tot en met 2024 wil GVB zo het openbaar vervoer 20% sneller maken en 35% meer reizigers trekken. GVB moet het doen met 300 miljoen euro minder exploitatiesubsidie. Daarbij moet GVB 15% meer productiviteit laten zien in beheer en onderhoud van de infrastructuur. De looptijd tot en met 2024 biedt ook ruimte om de voorbereiding en exploitatie van de Noord/Zuidlijn vorm te geven.
Vervoerregio Amsterdam controleert of GVB de beloofde resultaten behaalt. De Vervoerregio meet de resultaten op basis van de OV-klantenbarometer, het aantal reizigerskilometers in de spits, punctualiteit en rituitval. Om bepaalde resultaten te behalen, geeft de Vervoerregio meer prikkels en minder voorschriften. Zo wordt een deel van de subsidie variabel. Dat wil zeggen: afhankelijk van de groei van het aantal reizigerskilometers in de spits.
Zowel de Vervoerregio als GVB investeert in het vervoerregionale OV. De Vervoerregio is minder exploitatiesubsidie kwijt en doet tot en met 2024 de volgende investeringen:
GVB investeert fors in de aanschaf van moderne, schone Euro-6 bussen en in dynamische reisinformatie.
De huidige concessie van 2014 is een aanpassing van die van 2012. Door die aanpassing, een bezuiniging, krijgt GVB 300 miljoen minder exploitatiesubsidie. De jaarlijkse exploitatiesubsidie wordt nu afgebouwd van 102 miljoen euro in 2012 naar ongeveer 36 miljoen euro in 2024.
Niet ingrijpen zou het schrappen van een derde van de bus- en tramlijnen betekenen. Met de nieuwe afspraken over slimme keuzes en investeringen voorkomen GVB en Vervoerregio dit. De kwaliteit van het OV gaat zelfs omhoog.
Wilt u meer weten over GVB of over de achtergronden van personenvervoer en de concessieverlening? Ga dan naar:
GVB: www.gvb.nl
Programma van Eisen voor concessieverlening aan GVB:
Wet Personenvervoer: http://wetten.overheid.nl
Uitzondering op aanbestedingsplicht: https://www.eerstekamer.nl