Start nieuw OV Amstelland Meerlanden

  • 18-12-2017 15:19
Op een besneeuwde zondag 10 december is de nieuwe busconcessie Amstelland Meerlanden van start gegaan. Connexxion won vorig jaar deze aanbesteding die in opdracht van de Vervoerregio is uitgevoerd.

Met de nieuwe concessie zijn er 170 nieuwe bussen ingestroomd. In april volgen er nog 100 elektrische bussen. De nieuwe bussen zijn voorzien van wifi, oplaadpunten voor mobiele apparaten en leeslampjes. Hieronder de verdere veranderingen op een rijtje.

Langere bussen

De buslijnen zijn voor een groot deel onderdeel van R-net. Dat betekent een hogere frequentie (overdag rijden deze bussen 8x per uur) en een hogere snelheid, waardoor reizigers eerder op hun bestemming zijn. Dit gaat wel ten koste van enkele haltes. De nieuwe bussen zijn voor een groot deel gelede (harmonica) bussen van 18 en zelfs 21 meter. Deze laatste gaan rijden op het traject van R-net 300 en R-net 397.

Rechtstreeks naar Amsterdam en Schiphol

Lijn 310 en 197 (Amsterdam Airport Express) zijn in elkaar geschoven. Het nieuwe lijnnummer wordt 397 en rijdt 8x per uur van Nieuw-Vennep via Hoofddorp, Schiphol en het Stadionplein naar het Leidseplein / Elandsgracht. Hiermee krijgen Nieuw-Vennep en Hoofddorp een frequente, rechtstreekse verbinding met de binnenstad van Amsterdam. Voortaan rijdt in Hoofddorp lijn 341 (als vervanger voor lijn 168) 8x per uur via Floriande, Toolenburg, Pax, Centrum, Station en Schiphol Airport naar Amsterdam Zuid via VUmc. Reizigers uit Nieuw-Vennep met deze bestemming kunnen overstappen op Schiphol Airport of Knooppunt Schiphol Noord. Aalsmeer, Uithoorn en Kudelstaart krijgen ook hoogfequente verbindingen richting Amstelveen en Amsterdam. Lijnen 347 en 357 rijden overdag elke 7,5 minuut in beide richtingen. Met de start van lijn 342 krijgt Uithoorn ook een frequente, rechtstreekse verbinding (via Aalsmeer) met Schiphol Airport. Lijn 195 verbindt Station Lelylaan en Schiphol Airport aan elkaar via o.a. Nieuw-Sloten en Badhoevedorp.

Dubbeldekkers

Haarlem kreeg de primeur van dubbeldekkers: lijn 346 gaat 8x per uur rijden. Met 83 comfortabele zitplaatsen zal de verdere groei van reizigers tussen Haarlem en de Zuidas geaccommodeerd worden. Daarnaast gaat er een spitslijn (255) rijden tussen Haarlem en Bijlmer ArenA. De chauffeur kiest onderweg -afhankelijk van de files- de snelste weg via de A9 of de A10. Deze lijn rijdt ook inde middagspits 5x per uur. Beide lijnen mogen bij files over de vluchtstrook rijden.

Nachtlijnen

Connexxion laat ook de frequentie van nachtlijnen fors toenemen. De buslijnen die 7 nachten per week rijden (in grote kernen van minimaal 10.000 inwoners) doen dit 2x per uur. Hiermee wordt Schiphol vanuit de regio vanuit de meeste locaties ook in de nacht optimaal bereikbaar, waarmee wordt ingespeeld op de 24/7 economie op Schiphol.

AML Flex

In de kleinere kernen als Rijsenhout, Nes aan de Amstel, Abbenes en Buitenkaag wordt de bus (lijn 149, 163, 263 en 164) vervangen door vraag gestuurd OV; AML Flex. Een voertuig is tussen 7:00 en 21:00uur te reserveren tegen regulier OV tarief.

Contant geld van de bus

Reizigers die op de bus een los kaartje kopen kunnen dit voortaan niet meer met contant geld doen. Betalen met pin of creditcard is de nieuwe manier van betalen van losse ritten of vooraf een ticket kopen in een app van Tranzer of Pweep! De OV-chipkaart blijft het voordeligst en het meest gemakkelijk.

Amstelland Meerlanden omvat het gebied bestaande uit Haarlemmermeer (incl. Schiphol), Aalsmeer, Amstelveen, Uithoorn en Ouder-Amstel. Daarnaast zijn er lijnen die doorrijden naar Amsterdam, Haarlem en Mijdrecht. Op basis van een aanbesteding wordt de winnaar het contract gegund om op basis van exclusiviteit het openbaar vervoer uit te voeren voor tien jaar met een optie van vijf jaar verlenging.