De Vervoerregio Amsterdam ontvangt een bijdrage van € 1,857 miljoen inclusief BTW van het Rijk voor de verbetering van de Sportasroute tussen Amsterdam en Amstelveen. Waar mogelijk worden de principes van circulair bouwen toegepast in de aanleg. Om het fietsgebruik in de regio verder te stimuleren, zetten de partijen in de regio naast infrastructurele verbeteringen ook in op fietsstimulering in samenwerking met werkgevers en werknemers.
Het ministerie van IenW draagt 40 procent bij aan de bouw van de fietsenstallingen aan de IJ-zijde van station Amsterdam Centraal (4000 parkeerplekken) en bij station Bijlmer ArenA (1850 parkeerplekken). De gemeente en de Vervoerregio Amsterdam betalen samen 60%. Ook is afgesproken dat het Rijk 40 procent van de voorbereidingskosten van de nieuwe stallingen bij de stations Amsterdam Lelylaan en Amsterdam Centraal (onder de sporen) beschikbaar zal stellen.
Het Rijk (ministeries IenW en BZK) en de regio (Gemeente Amsterdam en Vervoerregio Amsterdam) spraken verder om in 2019 te starten met de uitwerking van de vaste oeverbindingen (fiets en OV) naar IJburg en het Zeeburgereiland. In 2019 moeten de ontwerpkeuzes voor de fietsverbindingen kunnen worden gemaakt. Voor de OV-verbinding gebeurt dat in 2020. Dit ontwerpproces wordt georganiseerd door het programma Stedelijke Bereikbaarheid, een samenwerking van rijk en regio binnen het gebiedsgerichte programma Samen Bouwen aan Bereikbaarheid.
Alle afspraken zijn terug te vinden op de website van de Rijksoverheid.