De huidige reistijd van 2 uur tussen Amsterdam en Groningen kan met 30 minuten worden verkort, als er op dat traject snelle binnenlandse hogesnelheidstreinen (zoals de Intercity-direct) gaan rijden met een snelheid van 200 km/u. De infrastructuur moet daarvoor geschikt worden gemaakt. Het eerste kwartier tijdwinst tussen Amsterdam en Zwolle kan al relatief eenvoudig bereikt worden omdat delen van de infrastructuur (waaronder de Hanzelijn tussen Zwolle en Lelystad) al geschikt zijn voor hoge snelheden. Het deel tussen Zwolle en Groningen/Leeuwarden zal daarna volgen.
De ambitie voor de snelle treinverbinding naar het noorden sluit goed aan bij het streven van de Vervoerregio naar meer snelle en internationale treinverbindingen. Voor de inwoners van de regio Amsterdam is deze versnelling gunstig omdat het noorden en oosten van Nederland als bestemming dichterbij komen. Ook profiteren de bestaande intercity- en sprinterverbindingen tussen Amsterdam, Weesp en Almere van de investeringen in het spoor.
Op 1 februari heeft NS een nachtelijke proefrit gemaakt met een snelle trein tussen Groningen, Zwolle, Amsterdam en Den Haag om alvast eerste ervaringen op te doen. Bij die proefrit is door de aanwezige bestuurders het ambitiedocument ondertekend.