Banner met afbeeldingen
  • Banner Schinkelpassage
Tekst (1 kolom, smal)

HOV Schinkelpassage

Vervoerregio Amsterdam voert een verkenningenstudie uit naar mogelijke verbetermaatregelen voor het HOV (hoogwaardig openbaar vervoer) in de corridor Amsterdam-Zuid (Amstelveenseweg) – Knooppunt Schiphol-Noord. Doel is het Openbaar Vervoer in 2030 beter door te laten stromen.


Tekst (2 kolommen)

Onderzoek vrije busbaan

Een van de deelonderzoeken is de Schinkelpassage in Amsterdam-Zuid. Hier kruisen de infrastructuur van de A10 en de spoorlijnen de Schinkel. De bussen rijden op dit gedeelte met het overige verkeer mee. De Vervoerregio onderzoekt nu of hier aan de zuidkant van de A10 ruimte is voor een vrije busbaan. Een andere optie is dat de bus over de vluchtstrook rijdt. Doel van de uiteindelijke oplossing is dat de bus beter kan doorrijden. Met als resultaat kortere en betrouwbare reistijden. De uiteindelijke keuze hangt onder andere af van de gevolgen voor de omgeving.

Zuidasdok

Vanaf 2018 wordt in het kader van het project Zuidasdok het hele domein van wegen en spoor tussen de knooppunten Amstel en Nieuwe Meer aangepakt. Het resultaat in 2030 is dat A10-Zuid uit 2x6 rijbanen bestaat:

2 hoofdrijbanen met elk 4 rijstroken voor het doorgaande verkeer
2 parallelrijbanen met elk 2 rijstroken voor het verkeer van en naar Amsterdam-Zuid.

Binnen het project Zuidasdok wordt  alleen de busafrit bij het voormalige ING-kantoor gehandhaafd. Het verbeteren van de Schinkelpassage is een van de gerichte investeringen die de Vervoerregio wil doen in de doorstroming en betrouwbaarheid van het OV in deze corridor.  

Samenwerking

Voor de OV-verbetering in de corridor Amsterdam-Zuid (Amstelveenseweg) – knooppunt Schiphol-Noord werkt de Vervoerregio samen met gemeente Amsterdam, het ministerie van Infrastructuur en Milieu en provincie Noord-Holland.


Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.