Banner met afbeeldingen
  • Banner Toerisme
  • Toerisme banner Marken
  • Toerisme banner Cruise
  • Toerisme banner Volendam
  • Banner toerisme CS
Tekst (1 kolom, smal)

Toerisme

Stadsregio Amsterdam coördineert de samenwerking op het gebied van toerisme in de Metropoolregio Amsterdam. Als antwoord op de groei van het toerisme in de regio schreven de samenwerkende overheden de Strategische Agenda Toerisme in de MRA 2025.


Tekst (2 kolommen)

De Strategische Agenda Toerisme is een antwoord op het groeiende toerisme. De Metropoolregio Amsterdam (MRA) is een magneet voor bezoekers uit binnen en buitenland. Ze komen voor een uitje of om vakantie te vieren. Of voor een zakelijk bezoek of deelname aan een congres.

Voorspelde groei van 30%

Het toerisme groeit niet alleen in de MRA, maar ook wereldwijd. Zo voorspelt het Toeristisch Agentschap van de Verenigde Naties (UNWTO) voor de komende 10 jaar een wereldwijde stijging van bijna 30%. Voor de regionale economie in de MRA kan deze groei een flinke impuls betekenen. De voorspelde groei betekent ook meer drukte op sommige plekken. Nu al is het druk op trekpleisters als het centrum van Amsterdam. Maar ook Marken, het centrum van Volendam en de Zaanse Schans hebben ermee te maken. Wat betekent dat voor de leefbaarheid in de toekomst? Hoe blijft een goede balans gewaarborgd tussen de behoeften van bewoners, bezoekers en bedrijven?

Hoofdoelstellingen voor 2025

De Stadsregio en de samenwerkende overheden in de MRA hebben daarom 4 hoofddoelstellingen van de groei geformuleerd. In de uitwerking ervan in actieprogramma’s besteden ze hierbij ook aandacht aan de balans tussen bewoners, bezoekers en bedrijven.

In de hoofddoelstellingen hieronder zijn de groeicijfers – behalve het eerste – afgezet tegen de verwachte cijfers voor 2015. Deze cijfers worden in de loop 2016 bekend.
• Er komen 25% meer internationale bezoekers naar de MRA met 25% (ten opzichte van 2013). Er komen eveneens 25% meer nationale bezoekers naar de MRA
• 5 van de 10 internationale bezoekers van Amsterdam bezoekt ook een locatie elders in de regio. In 2015 was dit 3 van de 10 bezoekers
• 25% méér inwoners van de MRA ondernemen recreatieve of toeristische activiteiten in de MRA
• Er zijn 30% meer zakelijke bezoekers van beurzen en congressen in de MRA.

Subthema’s

Voor elke hoofddoelstelling zijn subthema’s benoemd. De doelstellingen hiervoor worden nog in een actieprogramma uitgewerkt. De thema’s met de hoogste urgentie zijn: Bereikbaarheid & Connectiviteit, Zakelijke Bezoeker, Human Capital, Technologie, Innovatie & Crossovers, Marketing en Promotie, Destinatieontwikkeling, Cultuur en ten slotte Samenwerking, Kennisdeling & Onderzoek.

11 miljard euro aan bestedingen per jaar

De waarde van de bestedingen van bezoekers in de MRA is bijna 11 miljard euro per jaar. Dat geld wordt niet alleen besteed in hotels, cafés en restaurants en aan souvenirs. Maar ook in winkels, openbaar vervoer en in musea. Zonder alle bezoekers zou het openbaar vervoer duurder zijn en minder vaak rijden, en zou het Rijksmuseum niet kunnen bestaan. In 2014 verdienden gemeenten in de MRA zo’n 55 miljoen euro aan toeristenbelasting. Geld dat via de algemene middelen ten goede komt aan de inwoners van de MRA. In de MRA werken 109.000 mensen in de toeristische sector. Zij danken hun baan dus aan bezoekers.

Samenwerking

Op het gebied van toerisme in de Metropoolregio Amsterdam werkt Stadsregio Amsterdam samen met 36 gemeenten en 2 provincies. (Noord-Holland en Utrecht) 

Amsterdam Bezoeken, Holland Zien

Bekend voorbeeld van de samenwerking is het programma ‘Amsterdam Bezoeken, Holland Zien’. De Stadsregio initieerde en coördineerde dit programma. Doel is internationale bezoekers aan Amsterdam te verspreiden over de rest van de regio. Daardoor blijven ze langer, geven ze meer geld uit en zijn ze vaker geneigd om terug te komen. Het programma loopt nu ruim zes jaar. Het is ook succesvol, want de bestedingen van de internationale bezoekers in de regio zijn jaarlijks met ruim 300 miljoen euro toegenomen. ‘Amsterdam Bezoeken, Holland Zien’ werd in 2015 door het UNWTO uitgeroepen tot beste toeristische project van de wereld. Belangrijkste argument was de complexe en succesvolle samenwerking die eraan ten grondslag ligt. De Stadsregio zet de promotie van Metropoolregio Amsterdam in 2016 voort.

Meer informatie

Strategische Agenda Toerisme in de MRA 2025, Actieprogramma Toerisme in de MRA 2025, Kaart ABHZ

Contactpersoon: Remco Rienties / David Uiterwaal

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.