Bij het besluit hierover, dat genomen is in augustus 2013, zijn goede afspraken gemaakt over de ruimte die nodig is om deze spooruitbreidingen in te passen, waaronder die bij Weesp. Ook komt er een oplossing om de dienstregeling op het spoor en de brugopeningen van de Vechtbrug bij Weesp op elkaar af te stemmen. Daarnaast kan met de afspraken op de Gooilijn (Amsterdam-Hilversum) elke tien minuten een Sprinter rijden.
Samen met eerdere afspraken wordt in totaal ruim 1,4 miljard euro geïnvesteerd in de bereikbaarheid van Schiphol, Amsterdamse Zuidas en Almere.
Kijk voor meer informatie op de website van ProRail.
De hoogwaardige ontsluiting van Almere en een grotere bereikbaarheid van de Zuidas en Amsterdam zijn in de eerste plaats goed nieuws voor de reiziger. Met deze nieuwe afspraken kunnen tussen Amsterdam en Flevoland straks geen 8 treinen per uur, maar 16 treinen per uur rijden. Reizigers kunnen dan dus echt spoorboekloos gaan rijden. Daarnaast zijn deze investeringen ook een stimulans voor economische ontwikkeling. Ze geven bovendien een fikse impuls aan de werkgelegenheid. Door het realiseren van hoogfrequent spoorvervoer tussen Almere en Amsterdam wordt de economische concurrentiepositie van de Metropoolregio Amsterdam verbeterd.
Op korte termijn wordt het spoorvervoer richting Almere ook al verbeterd, want met de oplevering van 2 extra sporen tussen Schiphol en Duivendrecht wordt het mogelijk om in 2017 het aantal Intercityverbindingen tussen Schiphol/Amsterdam Zuid en Almere te verdubbelen van 2 naar 4 per uur, dit naast de bestaande 2 sprinters naar Almere en 2 Intercity’s vanuit Almere naar Amsterdam Centraal.