Tekst (smal)

Bezoek aan de geheimzinnige werkbox in CS

Wat gebeurt er toch achter de muren van die kunstige witte ‘box’ in het Centraal Station? Fotograaf Ingrid Koedood stelde dezelfde vraag en in ruil voor een reportage nam projectleider Dries van Heusden haar mee de bouwplaats op. Nu kunnen jullie dus ook zien hoe het staat met de Cuyperstrap, de toekomstige verbinding tussen de stationshal en de metrohal onder het Stationsplein.

Het geheimzinnige kunstwerk biedt de bouwers een plek waar ze kunnen werken aan de Cuyperstrap, zonder overlast op het gebied van geluid en bouwstof te veroorzaken.Het geheimzinnige kunstwerk biedt de bouwers een plek waar ze kunnen werken aan de Cuyperstrap, zonder overlast op het gebied van geluid en bouwstof te veroorzaken.

Dit is wat je daadwerkelijk ziet als je de box binnenkomt. De vloer van de monumentale Cuypershal heeft plaatsgemaakt voor een vriesinstallatie...Dit is wat je daadwerkelijk ziet als je de box binnenkomt. De vloer van de monumentale Cuypershal heeft plaatsgemaakt voor een vriesinstallatie...

Jazeker; je ziet ijs! Om tot een veilige doorbraak te komen is de grond bevroren, zodat je bijvoorbeeld niet gehinderd wordt door grondwater. Dit is gerealiseerd door in de grond buizen aan te sluiten op een vriesinstallatie met pekelwater, waardoor de omringende grond bevriest. Deze techniek is vaker toegepast, zoals bijvoorbeeld bij de bouw van de Noord/Zuidlijn.Jazeker; je ziet ijs! Om tot een veilige doorbraak te komen is de grond bevroren, zodat je bijvoorbeeld niet gehinderd wordt door grondwater. Dit is gerealiseerd door in de grond buizen aan te sluiten op een vriesinstallatie met pekelwater, waardoor de omringende grond bevriest. Deze techniek is vaker toegepast, zoals bijvoorbeeld bij de bouw van de Noord/Zuidlijn.

Terwijl het buiten mooi zomerweer is, vriest het dus behoorlijk in de kruipruimte onder de stationshal.Terwijl het buiten mooi zomerweer is, vriest het dus behoorlijk in de kruipruimte onder de stationshal.

Dries: Dries: "De bevroren grond vriest aan op de metrohal en op het dak van de tunnel Noord/Zuidlijn. Eigenlijk creëer je zo dus een bouwkuip van ijs, waarin we de komende maanden op een veilige manier een doorgang kunnen maken tussen het stationsgebouw en de metrohal."

Zo ziet het er dus uit onder het stationsgebouw... De nieuwe verbinding - de Cuyperstrap - zal overigens in 2020 klaar zijn.Zo ziet het er dus uit onder het stationsgebouw... De nieuwe verbinding - de Cuyperstrap - zal overigens in 2020 klaar zijn.

Toekomstbeeld van de Cuyperstrap. Het duurde even voordat de trap concreet werd, maar onder de vleugels van project De Entree – en dankzij een flinke financiële injectie van de Vervoerregio Amsterdam – komt de trap er dan toch.Toekomstbeeld van de Cuyperstrap. Het duurde even voordat de trap concreet werd, maar onder de vleugels van project De Entree – en dankzij een flinke financiële injectie van de Vervoerregio Amsterdam – komt de trap er dan toch.

Meer achtergrondinfo vind je in dit artikel van 2 mei en dit artikel dat we in januari plaatsten.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,
Op onze website gebruiken wij functionele en analytische cookies.

Functionele cookies

Deze cookies zijn nodig om de website goed te laten werken. Voor deze cookies is geen toestemming nodig.

Analytische cookies (optioneel)

Met uw toestemming plaatsen wij analytische cookies. Deze cookies laten ons zien hoe bezoekers de website gebruiken. De informatie helpt ons om de website te verbeteren en gebruiksvriendelijker te maken. Deze cookies hebben geen of nauwelijks invloed op uw privacy.

Als u toestemming geeft, plaatsen wij een cookie van Google Analytics. Wij verzamelen dan de volgende gegevens:

  • Hoe bezoekers de website gebruiken, bijvoorbeeld hoeveel tijd ze op een pagina doorbrengen.
  • Hoe bezoekers door de website bewegen.
  • Via welke bron bezoekers op de website komen.
  • Welke pagina’s worden bekeken.

Social media

U kunt artikelen van onze website delen via social media. Als u daarvoor kiest, wordt u doorgestuurd naar de website van een andere partij. Daar kunnen andere instellingen en voorwaarden gelden. Wij raden aan om deze goed door te lezen.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,
Op onze website gebruiken wij functionele en analytische cookies.

Functionele cookies

Deze cookies zijn nodig om de website goed te laten werken. Voor deze cookies is geen toestemming nodig.

Analytische cookies (optioneel)

Met uw toestemming plaatsen wij analytische cookies. Deze cookies laten ons zien hoe bezoekers de website gebruiken. De informatie helpt ons om de website te verbeteren en gebruiksvriendelijker te maken. Deze cookies hebben geen of nauwelijks invloed op uw privacy.

Als u toestemming geeft, plaatsen wij een cookie van Google Analytics. Wij verzamelen dan de volgende gegevens:

  • Hoe bezoekers de website gebruiken, bijvoorbeeld hoeveel tijd ze op een pagina doorbrengen.
  • Hoe bezoekers door de website bewegen.
  • Via welke bron bezoekers op de website komen.
  • Welke pagina’s worden bekeken.

Social media

U kunt artikelen van onze website delen via social media. Als u daarvoor kiest, wordt u doorgestuurd naar de website van een andere partij. Daar kunnen andere instellingen en voorwaarden gelden. Wij raden aan om deze goed door te lezen.