Fietsen is milieuvriendelijk, duurzaam en gezond. Nergens ter wereld wordt zo veel gefietst als in Amsterdam. Ook in de regio rond de hoofdstad worden steeds meer kilometers per fiets afgelegd. In een regio waar de bereikbaarheid onder druk staat, levert de fiets een belangrijke bijdrage aan de doorstroming van het verkeer.
De Vervoerregio wil het fietsgebruik verder stimuleren en werkt aan een netwerk van hoogwaardige, snelle fietsroutes. Om de sterke combinatie van fiets met OV verder te stimuleren, speelt de Vervoerregio Amsterdam ook een actieve rol bij de aanleg van fietsparkeervoorzieningen bij stations. Nu al komt bijna de helft van alle treinreizigers met de fiets naar het station.
De Vervoerregio investeert in fietsinfrastructuur, fietsparkeermogelijkheden en verkeersveiligheid voor fietsers in de vijftien gemeenten. Dit is vastgelegd in de Investeringsagenda Mobiliteit.
Kleinschalige mobiliteit, naast of aanvullend op het OV, heeft veel potentie. Zeker op de zogenoemde last mile, het laatste stukje naar de bestemming vanaf de OV-halte. De Vervoerregio experimenteert met nieuwe mobiliteitsvormen zoals deelfietsen. In deze publicatie over de deelfiets kunt u lezen hoe deelfietsen een plek krijgen binnen het beleid, wat de voorwaarden en mogelijkheden zijn voor pilots, en of een nieuwe kansrijk pilot in samenwerking met de Vervoerregio kansrijk kan zijn.
Het aantal fietsers naar de treinstations en het aantal treinreizigers neemt nog steeds toe. Hierdoor zijn stallingsplaatsen bij stations schaars. Daarom wordt in de Amsterdamse intensief gewerkt aan het verbeteren van de fietsparkeervoorzieningen bij treinstations. Niet alleen bij treinstations, maar ook bij metro- en bushaltes en regionale publiekstrekkers worden (inpandige) stallingen gerealiseerd.