Goed nieuws vanuit het project Multimodaal Knooppunt Schiphol (MKS). Donderdag 20 april is besloten dat het derde deel van het project, het vernieuwen en verbeteren van het busstation bij Schiphol Plaza, uitgevoerd kan worden. Op 1 augustus gaat de eerste schop de grond in. Projectmanager Michel Hensens is enthousiast: ‘Dit project is heel goed voor de reizigers.’
Hoewel vaak gesproken wordt over een mogelijke krimp van Schiphol in het aantal vluchten, is de verwachting dat het aantal reizigers van en naar Schiphol zal groeien in de toekomst. Michel Hensens, projectmanager MKS: ‘Schiphol is niet alleen een vliegveld, het is ook nog eens een druk busstation en treinstation. Daarom heet dit project ook Multimodaal Knooppunt Schiphol (modaliteit is een ander woord voor vervoermiddel, red.). Hier komen allerlei verschillende soorten reizigers bij elkaar. Die reizigersstromen zullen niet afnemen, maar juist groeien in de komende jaren. Met dit project kunnen zij beter gebruik maken van duurzame vervoersmiddelen zoals fiets, bus en trein. Zo groeit Schiphol verder uit als knooppunt vooriedereen. En niet alleen voor mensen die het vliegtuig nemen.’
In dit project worden verbeteringen aangebracht op het treinstation en wordt het busstation vernieuwd. Michel: ‘Het busstation zit bijna op de grens van de hoeveelheid reizigers die het aankan zonder dat de veiligheid in het gedrang komt. En hoe het busstation en treinstation nu ingedeeld zijn, is er geen ruimte voor meer bussen of meer reizigers. Dus moeten er dingen veranderen.’ Peter Silvis, projectbegeleider bij de Vervoerregio, beaamt dit: ‘We willen als Vervoerregio dat de regio bereikbaar blijft. En dat het prettig is om te reizen door de regio. Daar past de huidige indeling van het busstation en de opzet van de stijgpunten van het treinstation niet bij.’
Het project bestaat uit drie delen. Het eerste gedeelte is de aanpassing van de roltrappen, trappen en liften vanaf de treinperrons naar Plaza. Die werkzaamheden zijn bezig, de eerste fase wordt momenteel afgerond. Het tweede deel van het project is ook al in volle gang. Dat is de bouw van een zogenoemde ‘aankomstpassage’. Michel: ‘Schiphol is een van de drukste en meest bebouwde gebieden van de regio. Dat betekent dat als we iets willen aanpassen aan het busstation, er eerst ruimte moet worden gemaakt. Die ruimte maken we door alle voertuigen die geen lijnbussen of Schipholtaxi’s zijn (zoals touringcars en Ubers) definitief naar een andere plek uit te plaatsen. Daarom wordt er nu een ‘Aankomstpassage’ gebouwd op de Koepelstraat, om de hoek van het busstation. Er ontstaat dan ruimte om het busstation zelf te verbeteren én zo blijft Schiphol bereikbaar tijdens de bouw.’
Het huidige busstation bij Schiphol Plaza bestaat uit meerdere perrons waar bussen stoppen. De perrons zijn smal, de indeling is niet altijd duidelijk voor de reiziger en er stoppen ook touringcars, Ubers, hotel shuttles en bussen voor reizigers die bijvoorbeeld met een cruise gaan. Dat alles geeft een onoverzichtelijk geheel waarbij bussen moeilijk in en uit kunnen rijden. Het nieuwe busstation krijgt één groot perron waaromheen de lijnbussen stoppen. Michel: ‘Daardoor wordt het een stuk overzichtelijker en veiliger voor zowel de buschauffeurs en reizigers.’
Daarnaast komen er drie extra rechtstreekse trappen naar de treinperrons vanaf het nieuwe bus perron. Zo hoeven reizigers niet meer het Jan Dellaertplein over en Plaza door om van de bus naar de trein te komen en andersom. En het is ook nodig voor een betere spreiding van de reizigers op de treinperrons. Peter: ‘Voor de doorstroming en bereikbaarheid betekent dit een grote verbetering. De overstap tussen deze twee vervoersmiddelen wordt korter en ook nog eens overdekt. Dat is voor iedereen prettig. Tot slot komt er een rechtstreekse trap en lift tussen het bus perron en de loopbrug tussen Plaza en het WTC. En een grote fietsenstalling onder de loopbrug.’
Zowel Michel als Peter kijken uit naar de start van de bouw. Michel: ‘Het is niet een heel ingewikkeld ontwerp, maar omdat er zoveel moet gebeuren op zo weinig vierkante meters terwijl ‘de winkel’ openblijft en er zoveel kabels en leidingen in de grond zitten wordt het een spannende klus. Maar dat maakt het ook heel leuk. Ik heb er zin in.’ Peter: ‘Het is een belangrijk project voor de Vervoerregio. Over 2,5 jaar, eind 2025, moet het ongeveer klaar zijn. Het wordt een uitdaging om dat te halen, maar de voordelen van het nieuwe busstation en de overstap naar de trein zijn enorm.’