Uit het monitoringsonderzoek dat in december en januari is uitgevoerd, blijkt dat Connexxion een aantal zaken niet op orde heeft. Zo is sprake van tenminste 3,8% rituitval (de norm is 0,5%, de rituitval in 2017 bedroeg circa 0,25%), wordt er een punctualiteit van 68,6% gemeten en vertrekt tenminste 10,3 % van de ritten meer dan vijf minuten te laat vanaf het beginpunt. Daarnaast is in geen van de ruim 100 nieuwe voertuigen een werkende WIFI-verbinding aangetroffen en is in 25% van de gevallen geconstateerd dat de reisinformatie in de bus niet voldoende werkt. Dit geldt met name voor de nieuwe bussen. Ook is gebleken dat een groot deel van de extra door Connexxion aangeboden servicepunten, kaartautomaten en knooppuntbegeleiding niet of beperkt is ingevoerd.
Gezien de tekortkomingen heeft het dagelijks bestuur van de Vervoerregio geconcludeerd dat Connexxion onvoldoende maatregelen heeft genomen om het openbaar vervoer volgens het concessiebesluit uit te voeren. Indien de geconstateerde tekortkomingen niet voor de gestelde termijnen zijn opgelost, kan het boetebedrag oplopen tot € 2.000.000,-
Op basis van de geconstateerde gebreken en aanhoudende signalen van reizigers heeft de Vervoerregio ook een verbeterplan opgelegd aan Connexxion. De tekortkomingen in de uitvoering van de dienstregeling moeten uiterlijk 1 maart opgelost zijn. Voor een aantal andere zaken, zoals het operationeel hebben van de kaartautomaten en servicepunten, geldt dat Connexxion tot 16 april de tijd krijgt.
Het boetebeleid van de Vervoerregio is erop gericht om de vervoerder te stimuleren de tekortkomingen zo spoedig mogelijk op te lossen. Bij het bepalen van de hoogte van de boete dient de Vervoerregio de uitgangspunten van dit beleid in acht te nemen. Daarbij wordt onder meer gekeken in hoeverre reizigers door de tekortkomingen worden geraakt en hoe de boete zich verhoudt tot de omvang van de concessie.
Verdere achtergrondinformatie: