Tekst (smal)

Voorkeursvariant gekozen voor AVANT

Aanpak Verkeersdruk Ambacht N516 Thorbeckeweg (AVANT)

De gemeente Zaanstad, gemeente Oostzaan, Vervoerregio Amsterdam en de Provincie Noord-Holland willen de doorstroming van het verkeer in Zaandam Zuid verbeteren.  De komende jaren neemt de verkeersdrukte toe op de Thorbeckeweg in Zaandam, het kruispunt bij de Vijfhoek en het kruispunt bij bedrijventerrein de Ambacht.  Daarom zijn wij een onderzoek gestart naar een betere doorstroming van het verkeer en het openbaar vervoer.
In overleg met bedrijvenverenigingen en bewonersgroepen zijn wij gekomen tot drie mogelijke oplossingsrichtingen. Uit deze die oplossingsrichtingen is nu één voorkeursvariant gekozen.

In dit alternatief wordt het kruispunt bij de Vijfhoek ongelijkvloers, wordt de aansluiting Westkolkdijk op de N516 verplaatst naar nabij de Vlinderbrug en worden busbanen langs de Vlinder aansluiting, N516 en Wibautstraat aangelegd om de doorstroming van het HOV te verbeteren. Uit onderzoek is gebleken dat dit alternatief het meest kansrijk is, de meeste voordelen biedt, een zeer breed draagvlak onder omgevingspartijen heeft en dit het enige alternatief is dat een robuuste oplossing biedt voor de Vijfhoek. Het biedt tevens de beste inpassingsmogelijkheden voor de HOV maatregelen en heeft de hoogst gemiddelde snelheden voor OV en het wegverkeer. De geschatte kosten voor deze oplossing zijn tussen 65 en 75 miljoen euro.

Vervolg

Nu er een voorkeursvariant is, start de planstudie. In deze Planstudie wordt het voorlopige voorkeursalternatief nader gedetailleerd en onderzocht op haalbaarheid voordat de definitieve voorkeur kan worden uitgesproken. Het gaat hierom ontwerptechnische elementen zoals de exacte locatie van de aansluiting bij De Vlinder. Tevens zijn er vanuit de omgeving verschillende wensen ingediend, namelijk het toepassen van een rotonde model op de Vijfhoek, een ander ontwerp van de Vlinder aansluiting, het toevoegen van diverse groene elementen in het ontwerp, het beter inpassen van het fietsverkeer en het bereikbaar houden van de tankstations.

 

 

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.