Het doel van NDOV is het beschikbaar stellen van ruwe reisinformatie ten behoeve van reisinformatiediensten, zoals reisplanners en apps met actuele reisinformatie. Marktpartijen melden zich bij één van de twee NDOV-loketten. Vervoerders leveren actuele en statische reisinformatie aan de beide loketten, de loketten leveren deze reisinformatie onbewerkt door aan alle aangemelde marktpartijen. De NDOV-loketten bewerken dus niet zelf de ruwe reisinformatie.
Er zijn sinds de start van NDOV twee partijen die fungeren als NDOV-loket: Stichting OpenGeo en Reisinformatiegroep BV (het moederbedrijf van 9292.nl). Beide loketten zijn in 2013 getoetst door het Ministerie van I&M met het oog op continuïteit voor afnemers en het beperken van risico's. Beide loketten zijn uiteindelijk geschikt bevonden en fungeren nu als NDOV-loket. Marktpartijen kunnen zelf beslissen welk NDOV-loket zij gebruiken voor het afnemen van OV-gegevens.
De volgende gegevens zijn beschikbaar voor
Bus, tram, metro:
Trein:
Overig:
Voor bus, tram en metro wordt data uitgewisseld in de koppelvlakken die door BISON (Beheer Informatie Standaarden Openbaar Vervoer Nederland) zijn vastgesteld. Voor de trein wordt gebruik gemaakt van standaarden die door NS zijn vastgesteld. Voor het spoor levert NS ook de dienstregeling, vertrektijden en ritinformatie voor andere spoorvervoerders.
Het NDOV is ondergebracht bij het samenwerkingsverband DOVA en kent een stuurgroep en een ambtelijke adviesgroep. De samenwerking is gebaseerd op een overeenkomst en een financiële bijdrage van alle partners. In BISON zijn naast het ministerie, de provincies en de vervoerregio’s ook de wegbeheerders, de vervoerders, de reizigers en de markt vertegenwoordigd.