Tekst (smal)

In opdracht van de Vervoerregio Amsterdam is onderzoek gedaan naar het gebruik van smartphones in het fietsverkeer. Resultaat? Van de 45.000 voorbijkomende fietsers is bijna 6% bezig met zijn smartphone. Reden genoeg voor de Vervoerregio om mensen bewust te maken van het gevaar dat hierin schuilt met de MONO-campagne.

Wat is MONO? Mono betekent één: richt je op één ding. Dus fiets mono en houd je aandacht op de weg, zodat iedereen veilig kan deelnemen aan het verkeer.

In de hoofdstad en omstreken voeren de Vervoerregio en haar gemeenten de landelijke MONO-campagne actie tegen het gebruik van smartphones op de fiets en gaat op 1 april de tweede fase van start. De 15 gemeenten* van de Vervoerregio Amsterdam zijn hiermee de eerste in Nederland die een impuls geven aan deze overheidscampagne.

Richt je op één ding, fiets mono

De campagne richt zich op mensen tussen de 18 en 30 jaar en heeft als doel het verminderen van telefoongebruik in het verkeer. Het belang van die boodschap lijkt helder, maar is niet eerder onderbouwd. Daarom heeft de Vervoerregio in samenwerking met het onderzoeksbureau Trajan, onderzoek gedaan naar smartphonegebruik op de fiets. Gewoon, door op straat voorbijkomende fietsers te tellen en te noteren hoeveel er met hun telefoon bezig zijn in Amsterdam, Zaandam en Landsmeer.

Smartphone in combinatie met audio

Van de 45.000 voorbijkomende fietsers gebruikt daarnaast 13% ook nog eens zichtbaar audioapparatuur. Resultaat? In absolute getallen kunnen we stellen dat voor een gemiddelde spits het gaat om ongeveer 50.000 momenten waarop fietsers zijn afgeleid in het verkeer. Deze gevaarlijke momenten wil de Vervoerregio terugbrengen met deze campagne.

Wetswijziging

De bewustwordingscampagne gaat vooraf aan de aanstaande wetswijziging van minister Van Nieuwenhuizen. Zij diende een voorstel in voor een telefoonverbod op de fiets vanaf juli 2019.

De campagne is een initiatief van de Vervoerregio Amsterdam, in samenwerking met de gemeente Amsterdam. 

*De Vervoerregio Amsterdam voert de campagne in haar 15 gemeenten: Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Beemster, Diemen, Edam-Volendam, Haarlemmermeer, Landsmeer, Oostzaan, Ouder-Amstel, Purmerend, Uithoorn, Waterland, Wormerland en Zaanstad.

Informatie

Informatie over de campagne: https://www.daarkunjemeethuiskomen.nl/rijmono 

Volg de Vervoerregio online:

Facebook: http://facebook.com/vervoerregio
Instagram: https://www.instagram.com/vervoerregio/
Twitter: http://www.twitter.com/Vervoerregio

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.