Met ondertekening van de Green Deal ZES geeft de Vervoerregio invulling aan de ambities om de stadslogistiek in de binnensteden emissievrij te maken wat resulteert in een verbeterde luchtkwaliteit. Vrachtwagens en bestelauto’s leveren een grote bijdrage aan de uitstoot van CO2, fijnstof en stikstof. Ook sluiten de doelen van de Green Deal ZES aan op de wens meer vervoer over water en de stadslogistiek via hubs aan de rand van de stad te laten plaatsvinden.
Dankzij de Green Deal wordt samengewerkt met de andere ondertekenaars, ook buiten de regio; overheden én bedrijfsleven. De overheden faciliteren met onder meer living labs, een consistent beleid en waar nodig het aanpassen van regelgeving. Van het bedrijfsleven wordt verwacht dat zij investeren in schone voertuigen en streven naar ritoptimalisatie en bundeling van goederen.
Gemeenten, provincies en Rijk gaan meer en beter samenwerken om een éénduidig en consistent beleid te voeren. De Vervoerregio doet dit vanuit twee beleidskaders:
• De Vervoerregio heeft het Beleidskader Mobiliteit ontwikkeld. De basis is dat mobiliteitssystemen duurzaam moeten worden, in 2050 CO2 neutraal. Amsterdam streeft er naar dit in 2030 gerealiseerd te hebben.
• Vanuit de MRA is de Samenwerkingsagenda Logistiek opgesteld. Eén van de uitgangspunten is dat in de MRA de logistiek schoner en efficiënter moet worden door kennis en ervaring met elkaar te delen.
Medio oktober 2019 wordt samen met de Amsterdam Economic Board een bijeenkomst georganiseerd voor alle ondertekenaars. Hier wordt geïnventariseerd welke maatregelen iedere partij kan nemen om in 2025 de doelen van de Green Deal ZES te halen.