Tekst (smal)

Voorlopig voorkeursalternatief planstudie KANS open voor reactie

  • 2-9-2019 10:02
Inwoners en belanghebbenden kunnen vanaf vandaag reageren op het voorlopig voorkeursalternatief van de planstudie KANS. KANS – dat staat voor het Knooppunt A10-N247-s116 – is de drukte aansluiting op de A10 van Amsterdam. Door ruimtelijke ontwikkelingen in de regio komt de bereikbaarheid van dit gebied nog meer onder druk te staan. In de planstudie KANS zijn vier alternatieven onderzocht, waar een voorlopig voorkeursalternatief uit naar voren is gekomen. Belanghebbenden kunnen vanaf vandaag reageren op de resultaten uit de planstudie. 

De Vervoerregio Amsterdam, provincie Noord-Holland, gemeente Amsterdam en Rijkswaterstaat werken samen aan het verbeteren van de verkeersdoorstroming voor het Knooppunt A10-N247-s116 (afgekort: KANS). In de planstudie KANS zijn de vier alternatieven beoordeeld:  
Alternatief 1 - Beter Benutten
Alternatief 2 - Rechtsaf Versterken
Alternatief 3 - Fly-over 
Alternatief 4 - Combinatie alternatief

Uit de planstudie is gebleken dat het eerste alternatief ‘Beter Benutten’ het meest kansrijke en haalbare alternatief is. Uitgangspunt van dit alternatief is het beter gebruiken van de bestaande infrastructuur. De meeste maatregelen zijn dan ook te realiseren binnen de bestaande infrastructuur. Het alternatief levert een goede oplossing voor de doorstroming en bereikbaarheid, met een beperkte investering en weinig impact op de omgeving. 

Reageren op voorkeursalternatief

Van maandag 2 september tot en met zondag 13 oktober 2019 kan iedereen reageren op het voorlopig voorkeursalternatief zoals beschreven in het rapport. Het rapport is hieronder te vinden net als het reactieformulier. 

Alternatief 1 - Beter Benutten bestaat uit de volgende tien maatregelen:

Verkeersmanagement/verkeersregelingen (geen aanpassing aan infrastructuur voor nodig)
1. Optimalisatie verkeersregelingen/verkeersmanagement;

Derde rijstrook rechtsaf op de afrit binnenring 
2. Derde rijstrook rechtsaf op de afrit van de A10-binnenring, dus vanuit het westen richting Amsterdam (vraagt een kleine aanpassing in de omgeving);

Extra capaciteit op de toerit binnenring
3. Extra capaciteit bij het invoegen op de A10-binnenring in oostelijke richting, waarbij de voorkeur uitgaat naar een verlenging van de huidige invoegstrook van 250 naar 350 meter (hier is nieuwe infrastructuur voor nodig);
4. Tweede rijstrook rechtsaf vanaf de Nieuwe Leeuwarderweg naar de oprit A10-binnenring (wordt gerealiseerd binnen de bestaande infrastructuur);

Extra rijstroken en busbaan IJdoornlaan/Nieuwe Leeuwarderweg (wordt gerealiseerd binnen de bestaande infrastructuur)
5. Busbaan op de oprit vanaf de IJdoornlaan naar de Nieuwe Leeuwarderweg richting noord;
6. Extra linksafstrook op de IJdoornlaan vanuit west richting de Nieuwe Leeuwarderweg-noord;
7. Extra linksafstrook op de IJdoornlaan vanuit oost richting de Elzenhagensingel-zuid;
8. Extra linksafstrook op de IJdoornlaan vanuit west richting de Nieuwe Leeuwarderweg-zuid;
9. Verlengen invoegstrook IJdoornlaan, ten westen van de Elzenhagensingel;

Realiseren van een nieuwe fietsverbinding (betekent aanleg nieuwe infrastructuur)
10. Realiseren van een fietspad door de Sportdriehoek als regionale fietsroute tussen de N247 en Station Noord.