De Vervoerregio Amsterdam, provincie Noord-Holland, gemeente Amsterdam en Rijkswaterstaat werken samen aan het verbeteren van de verkeersdoorstroming voor het Knooppunt A10-N247-s116 (afgekort: KANS). In de planstudie KANS zijn de vier alternatieven beoordeeld:
Alternatief 1 - Beter Benutten
Alternatief 2 - Rechtsaf Versterken
Alternatief 3 - Fly-over
Alternatief 4 - Combinatie alternatief
Uit de planstudie is gebleken dat het eerste alternatief ‘Beter Benutten’ het meest kansrijke en haalbare alternatief is. Uitgangspunt van dit alternatief is het beter gebruiken van de bestaande infrastructuur. De meeste maatregelen zijn dan ook te realiseren binnen de bestaande infrastructuur. Het alternatief levert een goede oplossing voor de doorstroming en bereikbaarheid, met een beperkte investering en weinig impact op de omgeving.
Van maandag 2 september tot en met zondag 13 oktober 2019 kan iedereen reageren op het voorlopig voorkeursalternatief zoals beschreven in het rapport. Het rapport is hieronder te vinden net als het reactieformulier.
Verkeersmanagement/verkeersregelingen (geen aanpassing aan infrastructuur voor nodig)
1. Optimalisatie verkeersregelingen/verkeersmanagement;
Derde rijstrook rechtsaf op de afrit binnenring
2. Derde rijstrook rechtsaf op de afrit van de A10-binnenring, dus vanuit het westen richting Amsterdam (vraagt een kleine aanpassing in de omgeving);
Extra capaciteit op de toerit binnenring
3. Extra capaciteit bij het invoegen op de A10-binnenring in oostelijke richting, waarbij de voorkeur uitgaat naar een verlenging van de huidige invoegstrook van 250 naar 350 meter (hier is nieuwe infrastructuur voor nodig);
4. Tweede rijstrook rechtsaf vanaf de Nieuwe Leeuwarderweg naar de oprit A10-binnenring (wordt gerealiseerd binnen de bestaande infrastructuur);
Extra rijstroken en busbaan IJdoornlaan/Nieuwe Leeuwarderweg (wordt gerealiseerd binnen de bestaande infrastructuur)
5. Busbaan op de oprit vanaf de IJdoornlaan naar de Nieuwe Leeuwarderweg richting noord;
6. Extra linksafstrook op de IJdoornlaan vanuit west richting de Nieuwe Leeuwarderweg-noord;
7. Extra linksafstrook op de IJdoornlaan vanuit oost richting de Elzenhagensingel-zuid;
8. Extra linksafstrook op de IJdoornlaan vanuit west richting de Nieuwe Leeuwarderweg-zuid;
9. Verlengen invoegstrook IJdoornlaan, ten westen van de Elzenhagensingel;
Realiseren van een nieuwe fietsverbinding (betekent aanleg nieuwe infrastructuur)
10. Realiseren van een fietspad door de Sportdriehoek als regionale fietsroute tussen de N247 en Station Noord.