Tekst (smal)

Reactienota en Programma van Eisen OV Zaanstreek-Waterland vastgesteld

  • 24-9-2019 08:36
Het dagelijks bestuur van de Vervoerregio heeft ingestemd met het programma van eisen (PvE) en de reactienota voor de aanbesteding van de OV-concessie Zaanstreek-Waterland. De accenten: zero emissie, een hogere kwaliteit van dienstverlening en meer betrokkenheid van de gemeenten.

De huidige OV-concessie voor het busvervoer in Zaanstreek-Waterland loopt in december 2021 af. De Vervoerregio bereidt daarom een nieuwe aanbesteding voor. De nieuwe concessie geeft een vervoerbedrijf het exclusieve recht om openbaar vervoer te verrichten binnen het gebied Zaanstreek-Waterland vanaf eind 2021. Het gebied bestaat uit de gemeenten Beemster, Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Waterland, Wormerland en Zaanstad. 

Zero emissie en MaaS

In het programma van eisen staan de eisen waaraan het toekomstige vervoerbedrijf minimaal moet voldoen, bijvoorbeeld qua frequentie, lijnennet, materieel, comfort, reisinformatie en dienstverlening. Het huidige vervoersaanbod in Zaanstreek en Waterland wordt goed gewaardeerd, zo blijkt uit de OV-klantenbarometer en de burgerparticipatie en is daarom het uitgangspunt in het PvE. Daarnaast is een aantal nieuwe accenten gelegd, bijvoorbeeld op gebied van duurzaamheid, innovatieve vormen van mobiliteit en een hogere kwaliteit van dienstverlening. Er komt een vergaande transitie naar zero emissie vervoer, 80% van de bussen moet bij aanvang van de concessie rijden zonder uitstoot van schadelijke stoffen. De Vervoerregio zal binnenkort starten met de voorbereiding van de aanleg van de laadinfrastructuur. Verder wordt de vervoerder uitgedaagd om het combineren van vervoerwijzen te vergemakkelijken en aan te sluiten bij de landelijke ontwikkelingen op het gebied van Mobility as a Service (MaaS). De vervoerder wordt gevraagd de rol van mobiliteitsmakelaar in te vullen, oftewel zorgen voor afstemming van diensten met andere partijen, vervoerders en andere concessiehouders.

Uitkomsten burgerparticipatie meegenomen

In het PvE zijn wensen van reizigers, inwoners, gemeenten en belangengroeperingen meegenomen. Hiervoor heeft de Vervoerregio een uitgebreid traject van burgerparticipatie en inspraak ingezet. Alle ontvangen reacties van publiek, gemeenten, adviescommissies, vervoerders en belangengroeperingen zijn gebundeld en van commentaar voorzien in de reactienota.

Wijzigingen: avondbediening en verdubbeling ritten

De ontvangen reacties en zienswijzen hebben geleid tot aanpassingen in het PvE. De belangrijkste zijn: de avondbediening tot 23.00 uur op de ontsluitende lijnen is verplicht, ook in het weekend. Het aantal verplichte ritten naar zowel Oostzaan als Landsmeer in de spits is verdubbeld naar vier. In de avonduren zal hier tot 24.00 uur doorgereden moeten worden. Verder wordt de procedure tot de jaarlijkse wijziging van de dienstregeling zó vormgegeven dat de betrokkenheid van de inliggende gemeenten wordt vergroot. Gemeenten worden beter betrokken bij het eventueel opheffen van haltes. Criteria moeten helpen bij het maken van de afweging hierover. 

Vervolgproces

Het PvE en de reactienota worden ter bespreking voorgelegd aan de regioraad op 15 oktober a.s. en aan de Adviescommissies Zaanstreek en Waterland en de Reizigers Advies Raad op 10 oktober, zodat het dagelijks bestuur van de Vervoerregio op 31 oktober 2019 tot een definitief besluit kan komen. Begin november komt het bestek op de markt en kunnen vervoerders gaan bieden. Dit kan tot 27 maart 2020. Daarna gaat de Vervoerregio de biedingen beoordelen. Vóór de zomer van 2020 is dan de uiteindelijke gunning voorzien. 
Het Programma van eisen, de Begrippenlijst  en de Reactienota kunt u hier downloaden.