Tekst (smal)

Wisselfiets oplossing voor overvolle stallingen: meer fietsen met minder fietsen

  • 7-10-2019 15:23
Wisselfiets oplossing voor overvolle stallingen: meer fietsen met minder fietsen
Op 7 oktober bezocht staatssecretaris Stientje van Veldhoven de Mahlerstalling op station Amsterdam Zuid. Tijdens de bijeenkomst bezocht zij de pilot Wisselfiets, die begin september van start is gegaan. Het project wisselfiets is één van de oplossingen waarmee wordt geëxperimenteerd om fietsenstallingen efficiënter te gebruiken. Met een kijkje in de fietsenstalling was dit bezoek een feestelijk moment voor de pilot.  

Tijdens het bezoek ging van Veldhoven in gesprek met portefeuillehouder bij de Vervoerregio Gerard Slegers, Lennart Nout (expert op het gebied van mobiliteitsinnovatie) en Sten van der Ham van Accell, de aanbieder van de fietsen. In de fietsenstalling gingen zij in op de ervaringen uit de pilot tot nu toe, hoe dit thema op regionaal of landelijk niveau een vlucht kan nemen en wat dit betekent voor het gedrag van mensen.

Van Veldhoven: “Een mooi idee! De fiets is schoon, gezond, snel en goed voor het klimaat. Hiermee is het voor reizigers hier in Amsterdam-Zuid nog makkelijker om fiets en trein te combineren. En door de fietsen slimmer in te zetten staan ze minder vaak stil in de toch al volle stationsstallingen. Een mooie oplossing voor het tekort aan fietsparkeerplekken. Ik wil graag kijken hoe we dit idee van wisselfietsen voor meer mensen kunnen inzetten, ook op andere plekken in Nederland”. 

Het wisselfietsconcept werkt heel eenvoudig: de ene helft van de deelnemers woont op minimaal anderhalf kilometer afstand van het station en de andere helft werkt op minimaal die afstand. Iemand die 's ochtends met de trein of metro verder naar het werk reist, parkeert de fiets in een speciaal gereserveerd deel van de stalling onder Mahlerplein. Iemand die aankomt op Station Amsterdam Zuid en verder met de fiets wil, kan diezelfde fiets gebruiken en na het werk weer terugzetten. De wisselfiets wisselt aan het einde van de dag weer van gebruiker, als een andere deelnemer de fiets mee naar huis neemt. Dat betekent: meer fietsritten met minder fietsen.

Slegers: “De combinatie fiets/OV is gezond én snel. Op dit moment zorgt de fiets - binnen de Vervoerregio - voor 50% van het voortransport naar de trein. Maar we willen verder investeren en zien veel mogelijkheden om te experimenteren. Het is dan ook fantastisch om te zien dat hier nu dagelijks mensen gebruik maken van de wisselfiets.”

Aan de pilot kunnen 200 deelnemers meedoen. Momenteel zijn er ruim honderd actieve deelnemers, deelnemers kunnen zich nog aanmelden via wisselfiets.amsterdam. Accell Nederland B.V. stelt 130 Batavusfietsen beschikbaar voor mensen die met de fiets naar of vanaf Station Zuid reizen of willen reizen. Dat zijn 100 fietsen voor de pilot en 30 bufferfietsen om te zorgen dat niemand achter het net vist. De pilot is een initiatief van de Vervoerregio Amsterdam, en wordt uitgevoerd in samenwerking met gemeente Amsterdam, NS, ProRail, de Universiteit van Amsterdam en Hogeschool Windesheim. De pilot loopt tot en met februari 2020. Bij succes van de pilot kan ook gestart worden op andere locaties.