Het toekomstbeeld omvat een voorkeursnetwerk 2040 dat bestaat uit vele maatregelen en projecten met als basis hoogwaardige openbaar vervoerlijnen (HOV) voor tram, bus, metro en trein. Het gaat daarbij om het realiseren van een schaalsprong in het openbaar vervoer, door nieuwe verbindingen en het versterken van bestaande verbindingen. De snelheid van het reizen en de betrouwbaarheid van de dienstregeling worden daarmee verhoogd. In een intensief proces met alle deelregio’s, het Rijk, de spoorsector, de OV-bedrijven en de reizigersorganisaties zijn in de afgelopen twee jaar de kansrijke maatregelen geïnventariseerd. Het voorkeursnetwerk is nadrukkelijk geen blauwdruk maar vormt de gezamenlijke adaptieve inzet van de opdrachtgevers waarmee naar verwachting de toekomstige mobiliteits- en leefbaarheidsopgaven adequaat aangepakt kunnen worden.
Het doortrekken van de Noord/Zuidlijn via Schiphol naar Hoofddorp, het sluiten van de kleine metroring tussen Isolatorweg en Amsterdam CS én de IJmeerverbinding die Almere Centrum en Pampus aansluit op het Amsterdamse metronet, moeten samen zorgen voor ruimte op het nationale spoornetwerk. Zo kan het aantal treinen in heel Noord-Holland en Flevoland worden geoptimaliseerd. Op elke corridor wordt ingezet op de combinatie van frequente sprinters en intercity’s. Voorbeelden zijn een intercity tussen Almere-Hilversum-Utrecht, directe verbindingen van Hoorn en Alkmaar met Schiphol én een verhoging van de frequentie van de treinen. Het voorkeursnetwerk bevat een HOV-verbinding tussen Haarlem en Schiphol-Noord. Ook zijn er ruim dertig verschillende projecten voor versterking van het hoogwaardige busnetwerk opgenomen, waaronder op korte termijn verdiepend onderzoek naar HOV in de Zaancorridor.
Met het aanbieden van het Regionaal OV Toekomstbeeld aan het Rijk tijdens het BO-MIRT geven de overheden invulling aan de vraag van de minister om de regionale ambities met betrekking tot het regionale openbaar vervoer aan te geven. Dit als inbreng voor de landelijke uitwerking van het OV Toekomstbeeld, dat onder regie van het Rijk wordt uitgevoerd.
Het Regionale OV Toekomstbeeld 2040 is opgesteld door de provincies Noord-Holland en Flevoland, de gemeenten Amsterdam en Almere en de Vervoerregio Amsterdam. Er is ook advies ingebracht door vertegenwoordigers van alle deelregio’s binnen beide provincies en van NS, ProRail, het Ministerie van I&W, GVB, Connexxion en Reizigersvereniging ROVER.
De Regionaal OV Toekomstbeeld 2040 met bijlagen en aanbiedingsbrief zijn hier te downloaden.