In 2019 is de waardering in de OV-Klantenbarometer voor deze concessie gestegen van 7,8 naar 8,0. De verhoogde inzet van Connexxion op hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) zorgde ook in 2019 voor meer reizigers. Op verschillende onderdelen is de klantwaardering verbeterd. Het gaat daarbij onder andere om het vinden van een zitplaats, instapgemak, klantvriendelijkheid en rijstijl van de chauffeur, geluid, klimaat en reisinformatie in het voertuig.
In 2019 is de waardering in de OV-Klantenbarometer voor deze concessie gestegen van 7,7 naar 7,9. In de tabel onderaan vindt u de ontwikkeling per vervoermiddel. In de stijging voor de concessie Amsterdam is ook de positieve score voor de Noord/Zuidlijn verwerkt. In 2019 is het aantal reizigers in de concessie Amsterdam toegenomen en zij zijn verder gewend geraakt aan de nieuwe lijnvoering na de komst van de Noord/Zuidlijn. De nieuwe verbindingen en de extra capaciteit op het metronet zorgden voor meer ruimte en zitplaatskans in sommige tram- en buslijnen. Daarnaast werden verbeteringen in informatie in bus en tram en bij vertragingen beter gewaardeerd door reizigers.
In 2019 is de waardering in de OV-Klantenbarometer voor deze concessie gestegen van 7,9 naar 8,1. Een groot deel van de bussen rijdt sinds de komst van de Noord/Zuidlijn naar metrostation Amsterdam Noord in plaats van Amsterdam Centraal. In maart 2019 is de frequentie van de buslijnen van EBS beter afgestemd met die van de Noord/Zuidlijn. Dit zorgt voor nog betere aansluitingen. Daarnaast zijn er diverse aspecten beter gewaardeerd zoals het geluidsniveau van de bussen (elektrische bussen op lijn 316) en het gevoel van veiligheid.
In 2019 is de waardering in de OV-Klantenbarometer voor deze concessie gestegen van 7,7 naar 7,9. Het lijnennet van Connexxion in de Zaanstreek is bij de start van de Noord/Zuidlijn beperkt aangepast. Alleen lijn 392 vanuit Zaandam via Oostzaan heeft als eindpunt Amsterdam Noord gekregen in plaats van Amsterdam Centraal. In 2019 hebben vrijwel geen wijzigingen plaatsgevonden in de concessie. Diverse aspecten werden door reizigers beter gewaardeerd zoals klantvriendelijkheid, netheid van het voertuig en reissnelheid.
Ook de algemene sociale veiligheidsbeleving in het OV is in 2019 beter beoordeeld dan in 2018. In Amsterdam is de metro gestegen van 7,8 naar 7,9 , de tram van 7,8 naar 8,0 en bus van 7,8 naar 7,9. Ook in twee streekconcessies is een stijging te zien. Amstelland-Meerlanden stijgt van 8,1 naar 8,3 en Zaanstreek stijgt van 8,1 naar 8,2. De algemene sociale veiligheidsbeleving in de concessie Waterland wordt net als vorig jaar met een 8,3 gewaardeerd.
In de onderstaande tabel zijn de scores voor het totaaloordeel opgenomen per concessie binnen de Vervoerregio Amsterdam. De concessie Amsterdam is gesplitst in bus, tram en metro. Ook zijn de scores opgenomen van de extra metingen die de Vervoerregio op de Noord/Zuidlijn heeft laten uitvoeren in het derde en vierde kwartaal van 2018 en 2019. Op de website van het CROW kunt u meer lezen over de resultaten van de OV-klantenbarometer 2019.
Lees ook het artikel met het interview met Gerard Slegers, lid van het dagelijks bestuur van de Vervoerregio, die verheugd is met de waardering van de reiziger.
Scores OV-klantenbarometer | 2018 | 2019 |
---|---|---|
Amstelland-Meerlanden | 7,8 | 8,0 |
Amsterdam bus | 7,6 | 7,8 |
Amsterdam tram | 7,7 | 8,0 |
Amsterdam metro (vanaf Q3 2018 inclusief Noord/Zuidlijn) | 7,7 | 7,9 |
Noord/Zuidlijn afzonderlijk Q3,Q4 2018 en 2019 | 8,6 (Q3) 8,4 (Q4) | 8,5 (Q3) 8,4 (Q4) |
Waterland | 7,9 | 8,1 |
Zaanstreek | 7,7 | 7,9 |
Landelijk gemiddelde regionaal OV | 7,7 | 7,9 |