De samenwerkende partijen vinden het belangrijk dat mensen zich op hun gemak voelen en graag gebruik gaan maken van de nieuwe doorgang onder het spoor. Bij het nieuwe ontwerp van de onderdoorgang is daarom aandacht besteed aan sociale veiligheid. Er komen geen kolommen onder het spoordek, zodat gebruikers een goed overzicht in de doorgang onder het spoor hebben. Aan beide kanten van het spoor komen voetgangersverbindingen, zodat beide perrons goed bereikbaar zijn.
Tijdens de bouw van de onderdoorgang zal het verkeer worden omgeleid. In 2021 wordt een tijdelijke spooroverweg aangelegd net voorbij het Van Gemertplantsoen, ter hoogte van de Harmonielaan. Zodra de tijdelijke overweg in gebruik kan worden genomen, sluit de huidige overweg op de Ouddiemerlaan. Op die plek wordt van 2021 tot 2023 gewerkt aan de nieuwe doorgang onder het spoor. Tijdens de bouwwerkzaamheden blijft het station goed bereikbaar en toegankelijk voor minder validen en ouderen.
De kosten van de doorgang onder het spoor komen voor rekening van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), de gemeente Diemen en de Vervoerregio Amsterdam. Het ministerie van IenW heeft een speciaal programma ontwikkeld om overwegen in Nederland aan te pakken: het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO). Doel van het LVO is om de doorstroom op overwegen te verbeteren en de veiligheid te vergroten.