Tekst (smal)

Busverbindingen onderzocht tussen Amsterdam-Zaanstad en Amsterdam-Purmerend

De Vervoerregio Amsterdam, provincie Noord-Holland, gemeente Zaanstad, gemeente Purmerend en gemeente Amsterdam hebben gezamenlijk verkennend onderzoek gedaan naar waar en wanneer capaciteitsproblemen optreden op de busverbindingen tussen Amsterdam-Zaanstad en Amsterdam-Purmerend. Daarbij is ook de huidige kwaliteit van deze verbindingen onderzocht.

De regio Amsterdam staat voor een enorme woningbouwopgave. Tussen nu en 2040 staan 250.000 nieuwe woningen gepland. Hiermee neemt deze regio 25% van de landelijke woningbouwopgave tot 2040 voor haar rekening. De woningbouw zorgt voor toenemende inwoneraantallen. Hierdoor maken in de toekomst meer reizigers gebruik van het openbaar vervoer waardoor de druk op het openbaar vervoer toeneemt.

Conclusies onderzoek

Het huidige busnetwerk tussen Amsterdam-Zaanstad en Amsterdam-Purmerend functioneert naar behoren: het busvervoer voldoet aan de vraag en reizigers beoordelen deze busverbindingen bovengemiddeld goed in vergelijking met het landelijk gemiddelde (bron: landelijke OV-Klantenbarometer).

Voor de Zaan IJ-corridor wordt tussen 2026 en 2028 de capaciteit van het busvervoer ontoereikend en is een alternatief nodig waardoor meer mensen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. Denk daarbij bijvoorbeeld aan tram, metro of een innovatieve vorm van busvervoer.

Op de hoofdverbinding Amsterdam-Purmerend (langs het Noordhollandsch Kanaal) wordt tot 2040 geen capaciteitsprobleem verwacht. Wel treden er knelpunten op in het stadshart van Purmerend. Het oude centrum is niet ingericht op meer busvervoer. Bovendien liggen grote aantallen bussen in het centrum niet in lijn met de ambitie van de gemeente om minder gemotoriseerd verkeer rond en in de binnenstad te laten rijden.

Vervolgstudie naar oplossingen

Medio 2021 worden twee vervolgonderzoeken naar de oplossingsrichtingen gestart: één voor Amsterdam-Zaanstad en één voor Purmerend. In de studies wordt de relatie gelegd met de (landelijke) woningbouwopgave langs de Noordelijke IJ-oever in Amsterdam, Zaandam-Oost en het stationsgebied Purmerend. Om deze reden wordt ook het Rijk betrokken bij de onderzoeken.

Voor meer informatie zie hier de Probleemanalyse OV Zaan-IJ Purmerend-Amsterdam

 

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.