Tekst (smal)

Vervoerregio: Rijksoverheid heeft sleutel voor innovatieve reisapp in handen!

De Vervoerregio wil dat de Rijksoverheid in actie komt om Mobility as a Service (MaaS) van de grond te krijgen. Die oproep doet Dagelijks Bestuurslid van de Vervoerregio Gerard Slegers in een nieuw MaaS-plan. MaaS is een systeem dat reizigers in staat stelt om met behulp van 1 app op de telefoon de ideale reis samen te stellen, te reserveren en te betalen. Het mooie is dat in zo’n app alle opties staan: van het openbaar vervoer (ov) tot deeltaxi’s, deel- en huurauto’s en de fiets. Alleen staat ouderwetse wet- en regelgeving een goede invoering in de weg.

Gerard Slegers: “Om de wildgroei van ideeën en toepassingen in goede banen te leiden, is een visie nodig. Wij geven als eerste ov-autoriteit een antwoord op de vraag wat de beste manier is om MaaS daadwerkelijk van de grond te krijgen. De Rijksoverheid heeft de sleutel, partijen hebben het opgenomen in hun verkiezingsprogramma’s. Laten we het regelen en het gesprek snel voeren!”  

Alle reisopties in 1 app  

Op dit moment verkoopt elke aanbieder zijn eigen kaartjes en kunnen reizigers met een algemene kaart reizen met het openbaar vervoer. Met MaaS-apps kan de reiziger alle soorten vervoer makkelijk vinden; denk aan al het ov, maar ook taxi’s, deel- en huurauto’s en fietsen. Hierdoor wordt de drempel om nieuwe vormen van reizen te gebruiken lager. De reiziger grijpt niet mis, hoeft minder lang te wachten bij bijvoorbeeld een overstap en kan makkelijker zijn reis afwisselen. Het biedt ook grote kansen voor inclusiviteit; mensen met een beperking kunnen voorspelbaarder en met meer vertrouwen een reis te maken. Voor sommige mensen kan hierdoor zelfs de behoefte aan een eigen auto wegvallen. Minder autobezit levert ruimte op, op de weg en door minder parkeerplaatsen in de stad. Dat kan weer bijdragen aan de ambities op het gebied van duurzaamheid.   

Oproep  

Slegers: “MaaS draagt dus bij aan verschillende maatschappelijke doelstellingen. Met onze visie roepen we de Rijksoverheid op om mee te doen, want voor de uitwerking hebben we wel een paar aanpassingen in de wet nodig. Zo stamt de wetgeving over ov uit de jaren ’90 toen deelauto’s nog toekomstmuziek waren en het woord app klonk als een verspreking.”  

De Vervoerregio wil dat de reiziger met alle MaaS-apps net zo goed met de trein kan reizen als met ander vervoer. Hiervoor moet het Rijk, als opdrachtgever van NS, in actie komen en dit volgens de concessie-eisen regelen, net zoals de Vervoerregio dat doet. Verder is het verstandig om mobiliteitsaanbieders te keuren op hun digitale werking en omgang met privacy.  

Tot slot kunnen we met MaaS eindelijk toe naar een systeem waarbij gebruik van leaseauto`s even voordelig is als het gebruik van het ov. Het bijhouden van zakelijk en privégebruik was ooit alleen goed mogelijk bij auto`s. Inmiddels kan het bij alle vervoermiddelen, en via MaaS-toepassing is het straks eenvoudig uit te lezen wat zakelijke en privékilometers zijn, ongeacht waar deze mee afgelegd zijn. Daarom roept de Vervoerregio het Rijk op de belastingregels aan te passen, waardoor het makkelijker variëren wordt en je als leaserijder geen dief van je eigen portemonnee meer bent als je de auto niet pakt.”  

Net als betalen  

Gerard Slegers: “Er is sturing van de overheid nodig om MaaS op de rit te krijgen binnen een eerlijk speelveld. De overheid pakte die rol eerder ook bij bijvoorbeeld het betaalverkeer. Dat we bij alle betaalautomaten met alle passen kunnen pinnen, is nu de normaalste zaak van de wereld. Eigenlijk hoeft de reiziger de term MaaS niet eens te kennen om van de voordelen te profiteren.”   

De Vervoerregio ziet voor MaaS dezelfde rol voor de overheid weggelegd. Als gemeenten met elkaar regels en voorwaarden stellen, zijn alle aanbieders gelijk en kan er een eerlijk systeem gebouwd worden. Als dit systeem eenmaal goed loopt, kan de overheid zich terugtrekken en kunnen de partijen zelf verder. Deze mengvorm publiek-privaat is in de visie van de Vervoerregio hét antwoord op MaaS.  

Zie hier de visie van de Vervoerregio op MaaS.

 

 

 

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.