Tekst (smal)

Vervoerregio steunt oproep aan nieuw kabinet: verkeersveiligheid een nationale prioriteit!

Deze oproep deed de Verkeersveiligsheidscoalitie met verschillende overheden en belangenorganisaties ook al bij de vorige Tweede Kamerverkiezingen in 2017. En met resultaat. Onder kabinet Rutte III werd een Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV 2030) met prioriteiten en investeringen opgesteld. Helaas heeft dit nog niet geleid tot minder verkeersslachtoffers. Sterker nog: het aantal doden en ernstig gewonden is gestegen.

Eind 2019 heeft het Kabinet voor de komende tien jaar vijfhonderd miljoen euro gereserveerd voor het verbeteren van de verkeersveiligheid in het hele land, maar dat is niet genoeg. De Verkeersveiligheidscoalitie vindt dat het tijd is voor nieuwe actie en biedt het nieuwe kabinet een manifest met concrete oplossingsrichtingen voor het verbeteren van de verkeersveiligheid aan. 

Dat de verkeersveiligheid een nationale prioriteit moet zijn, vindt ook portefeuillehouder Gerard Slegers van de Vervoerregio: “Door dit manifest te steunen, laten wij zien dat verkeersveiligheid hoog op onze agenda staat. De Vervoerregio investeert flink in verkeersveiligheidsprojecten die we binnen de regio samen met onze gemeenten snel kunnen uitvoeren. Ook zijn we volop bezig met het uitwerken van het SPV in een regionale aanpak. Daarbij gaan we naast het nemen maatregelen na een ongeluk ook kijken naar het wegnemen van risico’s om ongelukken in het vervolg te voorkomen.”

Nul verkeersdoden in 2050

In het manifest geeft de Verkeersveiligheidscoalitie aan wat zij zelf doet en wat de gewenste inzet van het nieuwe kabinet is. In ieder geval moeten er concrete doelen met prioriteiten en (extra) budget komen. Nederland heeft in tegenstelling tot andere Europese landen onvoldoende concrete doelstellingen op het gebied van verkeersveiligheid. De coalitie gaat voor 50% minder verkeersdoden in 2030 en nul in 2050. Gerard Slegers: “Nederland is nu een van de slechtst presterende landen van Europa. Als we hier met zijn allen onze schouders onder zetten, krijgen we het vast en zeker voor elkaar om het aantal verkeersslachtoffers te verminderen.”

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.