Tekst (smal)

GVB en Vervoerregio investeren verder in duurzaam OV

Gisteravond, 29 april 2020, is het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio Amsterdam akkoord gegaan met het starten van een Europese aanbesteding om het resterende deel van de GVB-busvloot te elektrificeren. GVB heeft momenteel al 31 elektrische bussen in de dienstregeling rijden. Vandaag start GVB de nieuwe aanbesteding voor minimaal 25 elektrische bussen, met een optie tot maximaal 208 bussen. De eerste bussen zullen vanaf medio 2023 instromen.

 

Ondanks corona verder verduurzamen 

Gemeente Amsterdam, GVB en de Vervoerregio werken intensief samen om het openbaar vervoer te verduurzamen. Portefeuillehouder van de Vervoerregio Gerard Slegers: ,,Ondanks de onzekere tijden voor het openbaar vervoer in Amsterdam door de coronapandemie, is het belangrijk dat we gezamenlijk blijven investeren in duurzaam ov. Deze aanbesteding houdt rekening met de huidige situatie waarin we niet weten wanneer en hoeveel reizigers er terugkeren in het ov, en biedt dan ook de nodige flexibiliteit. Mocht het nodig zijn om snel uit te breiden dan kunnen we altijd gebruik maken van de optie tot maximaal 208 bussen in het contract.” 

 

Vanaf juli buslijn 369 volledige elektrisch gereden 

Sinds vorig jaar april rijdt GVB met elektrische bussen op het Amsterdamse busnetwerk  op de lijnen 15, 22 en 61. Claudia Zuiderwijk, algemeen directeur bij GVB: “We vinden het belangrijk om als stadsvervoerder bij te dragen aan schonere lucht in Amsterdam en we verlagen onze eigen CO2-uitstoot. In juli dit jaar stromen er nog 13 gelede elektrische bussen in op buslijn 369. Begin 2022 stromen naar verwachting ook weer 31 nieuwe bussen in. We blijven op koers om in 2025 de gehele busvloot te hebben vervangen met elektrische bussen.” 

Gefinancierd door EU

Voor een deel is subsidie beschikbaar van de Europese Unie, de CEF-subsidie (Connecting Europe Facility). Voor het overige deel zullen de Vervoerregio Amsterdam, GVB en Gemeente Amsterdam aanvullende afspraken maken. 

 

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.