Vervoerregio Amsterdam en GVB focussen zich de komende jaren op het herstel van het openbaar vervoer na de coronapandemie. De uitkomsten van dat herstel dienen als basis voor een nieuwe concessie. Hierdoor ontstaat meer tijd voor het proces van onderhandse gunning. Het dagelijks bestuur van de Vervoerregio richt zich op een nieuwe samenwerking met GVB die per december 2024 in moet gaan.
Dat schrijft voorzitter van het dagelijks bestuur Egbert de Vries aan de Regioraad.
Voorzitter van het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Egbert de Vries: ,,Het is spijtig dat onze oorspronkelijke plannen door Corona vertraging oplopen, maar het is verstandig om nu een pas op te plaats te maken. Het besluit om meer tijd te nemen, biedt de nodige kansen. De continuïteit van het openbaar vervoer voor de reizigers in Amsterdam en omliggende concessiegemeenten is de komende jaren gewaarborgd. Door nu te focussen op reizigersherstel binnen de resterende jaren van deze periode, is er straks een financieel gezonde basis om een nieuwe langjarige verbintenis met GVB te sluiten. Want de Vervoerregio houdt het standpunt dat dit de beste oplossingen biedt voor de uitdagingen waar de stad en omliggende gemeenten voor staan. Bijvoorbeeld de bouw van honderdduizenden huizen en het verbeteren van de luchtkwaliteit in de stad.’’
Claudia Zuiderwijk, algemeen directeur GVB: “Niet voor niets zijn wij al meer dan 120 jaar dé stadsvervoerder van Amsterdam. Wij kennen de stad als geen ander. Wij zijn dan ook blij met het vertrouwen dat de Vervoerregio Amsterdam uitspreekt voor een nieuwe concessie met het GVB. Als er geen Corona was geweest, waren we al veel verder geweest met de inbesteding van de concessie. Maar juist in tijden van crisis, moet je je samen richten op hoe we het beste als stad en regio uit de crisis willen en kunnen komen. Tijd om achterover te leunen is er niet: we moeten dóór. We moet ons gezamenlijk inspannen om de reizigers weer terug in het ov te krijgen, en tegelijkertijd op hoe we dit zo efficiënt mogelijk kunnen doen.’’
De coronapandemie heeft grote invloed op het proces voor een vervroegde nieuwe concessie voor het openbaar vervoer in Amsterdam, waar afgelopen jaar verkennende gesprekken over zijn gevoerd. Voordat covid19 Nederland bereikte, had GVB alle gestelde doelen uit de huidige concessie gehaald en groeide het aantal reizigers met meer dan zeven procent per jaar zo hard dat het vervroegd afsluiten van een nieuwe concessie nodig leek om dat te kunnen opvangen.
Maar door de pandemie zijn de reizigersaantallen teruggevallen tot vierenveertig procent van het aantal voor ‘corona’ en zijn de onzekerheden over hoe snel en massaal reizigers weer terugkeren de komende twee jaar groot. Dit heeft vertraging veroorzaakt in het proces voor een nieuwe concessie.
Daarom hebben de Vervoerregio Amsterdam en GVB hun planning bijgesteld.
De Vervoerregio en GVB willen de intentie om tot een nieuwe samenwerking te komen na 2024 niet alleen uitspreken, maar ook vastleggen. De mogelijkheden daartoe worden op dit moment onderzocht.