Tekst (smal)

Aanbesteding nieuwe OV-concessie Zaanstreek-Waterland 2024 op de markt

Ambitieus, flexibel en technologisch vernieuwend

Vervoerregio Amsterdam heeft op 17 december 2021 de OV-concessie Zaanstreek-Waterland 2024 op de markt gebracht. Het dagelijks bestuur van de Vervoerregio heeft daartoe besloten. Vervoerbedrijven hebben tot 21 april 2022 de gelegenheid een aanbod in te dienen. De nieuwe concessie is ambitieus en flexibel. Zo moeten alle bussen vanaf de start volledig emissieloos rijden, moet de vervoerder snel inspelen op veranderende omstandigheden en inzetten op technologische vernieuwing voor reizigers, zoals betalen met andere middelen dan de OV-chipkaart en het plannen van deur-tot-deur reizen.

Ambitie

Egbert de Vries: “We geven partijen de kans om voor een lange periode het openbaar vervoer in deze regio te verzorgen. Dat is een grote verantwoordelijkheid. Met name omdat veel mensen in Zaanstreek-Waterland afhankelijk zijn van het OV om op hun werk of bij vrienden of familie te komen. We willen verder dat het OV toegankelijk is, dat rekening wordt gehouden met mensen die minder goed ter been zijn of in een rolstoel zitten. Daarnaast is er veel aandacht voor duurzaamheid en voor innovatie, bijvoorbeeld ten aanzien van het betalen of plannen van een reis. En er moet meteen goed openbaar vervoer zijn als er ergens een nieuwe woonwijk is gebouwd.”

100% Zero emissie bij start van de concessie

De Vervoerregio vraagt  een vergaande transitie naar zero emissie vervoer. Zo moet honderd procent van de bussen  bij aanvang van de concessie rijden zonder uitstoot van schadelijke stoffen. De Vervoerregio bereidt de aanleg van de laadinfrastructuur voor op twee nieuwe stallingslocaties in Zaanstad en Purmerend. Daarnaast wordt de vervoerder uitgedaagd om het combineren van vervoerwijzen te vergemakkelijken en aan te sluiten bij de landelijke ontwikkelingen op het gebied van Mobility as a Service (MaaS) om makkelijk via bijvoorbeeld een mobiele telefoon een complete reis van deur tot deur uit te stippelen. Ook besteedt de Vervoerregio in de nieuwe concessie extra aandacht aan de toegankelijkheid van het openbaar vervoer, zodat zo veel mogelijk reizigers hier gebruik van kunnen maken. Zo moet bijvoorbeeld alle reisinformatie begrijpelijk zijn en informatie bevatten over de toegankelijkheid van de haltes en voertuigen. Ook het project ov-coach van de Vervoerregio wordt in dit gebied ingezet. 

Snel inspelen

Om in de nieuwe concessieperiode van maximaal 15 jaar snel in te kunnen spelen op veranderingen, is in de concessie extra flexibiliteit ingebouwd. Zo kan de vervoerder snel acteren bij veranderend reisgedrag, wijzigende economische of maatschappelijke ontwikkelingen, of bijvoorbeeld bij de bouw van nieuwe wijken. Verder staat in het Programma van Eisen waaraan de toekomstige vervoerder minimaal moet voldoen, bijvoorbeeld qua lijnennet, frequenties, materieel, comfort, reisinformatie en dienstverlening. Het vervoer moet modern, toegankelijk en duurzaam zijn. In Zaanstreek-Waterland wonen ruim 330.000 mensen die bovengemiddeld veel gebruik maken van het OV.

Noodconcessies

De huidige OV-concessies voor het busvervoer in de concessies Zaanstreek en Waterland liepen op 12 december 2021 af. Vanwege de Covid-19 pandemie is de eerdere aanbesteding stopgezet en zijn met de twee huidige vervoerders noodconcessies overeengekomen. De noodconcessies lopen tot en met 9 december 2023. In 2018 is besloten deze concessies bij afloop samen te voegen tot één concessie Zaanstreek-Waterland. Het gebied bestaat uit de gemeenten Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend (inclusief Beemster), Waterland, Wormerland en Zaanstad.

Vervolgprocedure

De informatie voor de vervoerders wordt gepubliceerd op Tenderned. Na 21 april 2022 worden de biedingen beoordeeld. Vóór de zomer van 2022 is de uiteindelijke gunning voorzien en wordt bekend welke vervoerder het busvervoer mag uitvoeren vanaf december 2023 voor een periode van maximaal 15 jaar. Het definitieve programma van eisen is te downloaden via www.vervoerregio.nl. De nieuwe concessie geeft een vervoerbedrijf het exclusieve recht om voor maximaal 15 jaar het openbaar vervoer te verzorgen binnen het gebied Zaanstreek-Waterland vanaf 10 december 2023.  

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.