Tekst (smal)

Snelbussysteem beste oplossing voor verwachte vervoersdrukte Haarlem – Schiphol – Amsterdam

Onderzoek wijst uit dat een vernieuwd snelbussysteem tussen Haarlem, Schiphol en Amsterdam de beste oplossing lijkt voor de verwachte vervoersdrukte in de periode tot 2040. Volgens de Vervoerregio Amsterdam moeten reizigers zich ook in de toekomst comfortabel, snel en duurzaam kunnen verplaatsen van bijvoorbeeld huis naar werk. Daarom moet het huidige OV-netwerk tussen de drie ‘woonplaatsen’ versterkt en uitgebreid worden. In de komende jaren worden er rond Amsterdam en Haarlem ruim 175.000 woningen gebouwd. Naar verwachting groeit ook het aantal banen. Onderzoeksbureau Royal HaskoningDHV komt nu met een ontwikkelperspectief om te zorgen voor een bereikbare en vitale regio, opgesteld in opdracht van de Vervoerregio Amsterdam, de provincie Noord-Holland en de gemeente Haarlem.

Beeld: een afbeelding van een snelbussysteem ook wel Bus Rapid Transit (BRT-systeem)

Marja Ruigrok, bestuurslid van de Vervoerregio Amsterdam: ‘Het is belangrijk om bij woningbouwontwikkeling in een vroeg stadium te beginnen met onderzoek naar de aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer in de regio. Dat uit onderzoek nu het snelbussysteem als optie naar voren komt om die aantrekkelijkheid te borgen, vind ik mooi. Ik ben fan van de zogenaamde "trus", een combinatie van tram en bus die een snelle, duurzame, comfortabel en flexibele reis van deur tot deur kan bieden.'

Comfortabel, snel en duurzaam van deur tot deur

Met de komst van de woningen en banen verwacht men een sterke toename van het woon-werkverkeer met 60 à 70% tot en met 2040. Het huidige OV-netwerk kan deze toename niet aan. Een snelbussysteem biedt de snelheid, frequentie en capaciteit van een metro met daarbij de flexibiliteit (qua inzetbaarheid) en de ‘lagere’ kosten die een bus biedt. Een mogelijke oplossing dus, blijkt nu. Het snelbussysteem rijdt op vrijliggende busbanen en biedt goede overstapmogelijkheden binnen het regionale netwerk. Daarnaast adviseert het onderzoeksbureau een vierde verbinding, naast de huidige drie. Deze nieuwe verbinding ligt in het grote gebied tussen de binnenstad en Amsterdam-Zuid vanaf het nog te ontwikkelen knooppunt Haarlem Nieuw Zuid.

Twee andere opties onderzocht

De onderzoekers keken naast het snelbussysteem nog naar twee andere opties: een regiotram, zoals de Amstelveenlijn, en een zogenoemd Light Rail systeem. Het laatste is een soort tussenvorm van een tram, trein en metro. De regiotram blijkt volgens de onderzoekers niet te voldoen aan de minimale benodigde snelheid en kwaliteit om het toekomstige probleem op te lossen. Het Light Rail systeem is hiervoor wel geschikt, maar blijkt niet rendabel genoeg. Door overcapaciteit ten opzichte van de vraag. Voor de lange termijn, na 2050, blijft er volgens de onderzoekers wel een doorgroeimogelijkheid richting het Light Rail-concept als de reizigersvraag zich zodanig ontwikkelt dat dit beter zou aansluiten op de wens.

Snelbussysteem verder onderzoeken

Het is nog niet zeker of het nieuwe snelbussysteem er komt. Het snelbussysteem is nieuw en de ontwikkeling ervan moet nog preciezer worden uitgedacht. Dit jaar onderzoeken de samenwerkingspartners verder of het snelbussysteem een haalbare oplossing is voor de periode tot 2040. Het ontwikkelperspectief is hier te lezen.


 

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,
Op onze website gebruiken wij functionele en analytische cookies.

Functionele cookies

Deze cookies zijn nodig om de website goed te laten werken. Voor deze cookies is geen toestemming nodig.

Analytische cookies (optioneel)

Met uw toestemming plaatsen wij analytische cookies. Deze cookies laten ons zien hoe bezoekers de website gebruiken. De informatie helpt ons om de website te verbeteren en gebruiksvriendelijker te maken. Deze cookies hebben geen of nauwelijks invloed op uw privacy.

Als u toestemming geeft, plaatsen wij een cookie van Google Analytics. Wij verzamelen dan de volgende gegevens:

  • Hoe bezoekers de website gebruiken, bijvoorbeeld hoeveel tijd ze op een pagina doorbrengen.
  • Hoe bezoekers door de website bewegen.
  • Via welke bron bezoekers op de website komen.
  • Welke pagina’s worden bekeken.
Social media

U kunt artikelen van onze website delen via social media. Als u daarvoor kiest, wordt u doorgestuurd naar de website van een andere partij. Daar kunnen andere instellingen en voorwaarden gelden. Wij raden aan om deze goed door te lezen.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,
Op onze website gebruiken wij functionele en analytische cookies.

Functionele cookies

Deze cookies zijn nodig om de website goed te laten werken. Voor deze cookies is geen toestemming nodig.

Analytische cookies (optioneel)

Met uw toestemming plaatsen wij analytische cookies. Deze cookies laten ons zien hoe bezoekers de website gebruiken. De informatie helpt ons om de website te verbeteren en gebruiksvriendelijker te maken. Deze cookies hebben geen of nauwelijks invloed op uw privacy.

Als u toestemming geeft, plaatsen wij een cookie van Google Analytics. Wij verzamelen dan de volgende gegevens:

  • Hoe bezoekers de website gebruiken, bijvoorbeeld hoeveel tijd ze op een pagina doorbrengen.
  • Hoe bezoekers door de website bewegen.
  • Via welke bron bezoekers op de website komen.
  • Welke pagina’s worden bekeken.
Social media

U kunt artikelen van onze website delen via social media. Als u daarvoor kiest, wordt u doorgestuurd naar de website van een andere partij. Daar kunnen andere instellingen en voorwaarden gelden. Wij raden aan om deze goed door te lezen.