Tekst (smal)

Station Amsterdam Lelylaan wordt vernieuwd

Station Amsterdam Lelylaan krijgt een grondige opknapbeurt. Gemeente Amsterdam, ProRail, NS en de Vervoerregio hebben samen de uitgangspunten van het nieuwe ontwerp opgesteld. Het vernieuwde station wordt overzichtelijker, veiliger en wordt ingericht op een groeiend aantal reizigers. Na het vaststellen van het definitieve ontwerp starten de werkzaamheden naar verwachting in 2023.

Wethouder Egbert de Vries (Verkeer en Vervoer, Luchtkwaliteit en Water) en voorzitter van de Vervoerregio: "Het vernieuwen van station Amsterdam Lelylaan is hard nodig. Het voldoet niet meer aan de huidige gebruikers- en comforteisen. Daarnaast groeit het aantal reizigers naar verwachting de komende tien jaar fors. De vernieuwing van het station zorgt ook voor een aanzienlijke verbetering van de leefbaarheid en sociale veiligheid van de stationsomgeving. Daarmee is de vernieuwing een belangrijke motor voor de gebiedsontwikkeling in dit deel van Amsterdam-Nieuw West.”

Volledige metamorfose

Het stationsgebouw krijgt een volledige metamorfose. De stationshal wordt vergroot en voorzien van een glazen gevel, die zorgt voor veel daglicht en overzicht. Zo vinden reizigers er snel hun weg en voelen ze zich veiliger. Aan de zuidkant van de stationshal komt een toegang tot een nieuwe bewaakte en overdekte fietsenstalling voor zo’n 2800 fietsen. Daarnaast komt er aan de noordkant een fietsparkeerplaats voor ongeveer 1000 fietsen. De rommelige fietsenrekken en fietskluizen verdwijnen uit het straatbeeld.

De tramhaltes onder het viaduct op de Cornelis Lelylaan worden breder en toegankelijker. Ook hier zijn verbetering van het overzicht en de veiligheid belangrijke uitgangspunten. Station Lelylaan krijgt een zogeheten ‘keerlus’ met eindpuntfunctie voor trams uit Nieuw-West en het centrum, zo kunnen er meer trams rijden tussen het centrum en Osdorp.

Daarnaast wordt de openbare ruimte, waaronder de P+R aan de noordkant, verbeterd en veiliger gemaakt met meer ruimte voor fietsers en voetgangers en meer straatverlichting. Op het busstation komt een snellaadpunt voor bussen.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.