Als regionale overheid zien we dat de maatschappij steeds meer een andere rol van ons vraagt. Van directief sturen en bepalen naar een meer wendbare overheid die faciliteert en aanjaagt. Deze rol past goed bij een transitie. Als moderne overheid willen we meebewegen, ruimte bieden voor innovatie en nieuwe beleidsterreinen en verbinding maken tussen verschillende domeinen, zoals energie en mobiliteit. Een mooi voorbeeld van die nieuwe rol is de manier waarop we betrokken zijn geweest bij het Europese ASSURED project.
Laadinfrastructuur op IJzijde - Amsterdam Centraal
In het ASSURED project hebben marktpartijen, kennisinstellingen en overheden onder regie van Vrije Universiteit Brussel en UITP (Union Internationale des Transports Publics) met elkaar samengewerkt aan standaarden voor het elektrisch laden van grote voertuigen. Zowel van bussen als van vrachtwagens.
Wij hebben meegewerkt aan dit project omdat het bij kan dragen aan het halen van onze klimaatdoelen. We zien graag dat meerdere voertuigen van dezelfde laadinfrastructuur gebruik kunnen maken. Medegebruik noemen we dat. Het voorkomt een oerwoud aan palen met verschillende kleuren op een plek terwijl dit ook één oplaadpaal kan zijn waar iedereen gebruik van maakt. Daarnaast biedt sectorbrede samenwerking ook financiële voordelen. Aan de andere kant kan het met al die verschillende marktpartijen en hun belangen lastig zijn om tot goede afspraken te komen over bijvoorbeeld software. Door het ASSURED project zijn er alvast op Europees niveau afspraken gemaakt over hoe een voertuig en de laadinfrastructuur communiceren. Nadat een bus uit Finland succesvol in Den Bosch heeft kunnen opladen, bleek dat we op de goede weg zaten.
Op maandag 21 maart 2022 werd het ASSURED project afgesloten. Ook wij waren hierbij aanwezig. Het projectresultaat is een open protocol dat nu wordt gezien als de industrienorm. Hiermee kunnen we vooruit kijken naar de uitdagingen die in onze regio nog overwonnen moeten worden.
Lees meer over de afronding van het ASSURED project
Op het busplatform IJzijde op Amsterdam Centraal zien we mogelijkheden voor samen laden. De laadinfrastructuur daar kan effectiever ingezet worden als meerdere partijen hier gebruik van gaan maken. Uiteraard na het maken van goede afspraken met de hoofdgebruiker GVB. Zo maken we het met elkaar een stukje makkelijker om op een schone en duurzame manier ons mobiliteitssysteem in te richten.