Tekst (smal)

Vervoerregio Amsterdam vernieuwt infrastructuur en wil reizigersgedrag veranderen

Een toegankelijker OV-knooppunt bij de Amstelveenseweg in Amsterdam, een veiligere Machineweg in Aalsmeer en 30 nieuwe lichtmasten langs het Metropolitaanse fietspad bij de Koningin Máximalaan in Uithoorn. Zomaar een aantal toekomstige verbeteringen die straks tot uitvoering komen. Dat heeft het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio Amsterdam vandaag besloten. “Samen met onze 14 gemeenten bouwen we verder aan een bereikbare en vitale regio. Daarbij kijken we niet alleen naar infrastructuur, maar ook naar het gedrag van reizigers, bijvoorbeeld in onze verkeersveiligheidscampagnes”, zegt Gerard Slegers, vicevoorzitter van de Vervoerregio Amsterdam. Dit keer investeert de Vervoerregio zo’n 25 miljoen euro aan 13 projecten in de Amsterdamse regio.

Gun elkaar de ruimte

Zo startte de Vervoerregio vorige maand nog met de ‘Met elkaar overweg’-campagne waar reizigers worden gevraagd rekening met elkaar te houden in het verkeer. “We moeten elkaar allemaal de ruimte gunnen, juist nu het steeds drukker wordt in het verkeer”, zegt Marja Ruigrok, lid van het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio. “Bovendien streven we naar nul verkeersslachtoffers in 2050. Daarvoor moeten we samen met de Vervoerregio-gemeenten verkeersveiligheid hoog op de agenda houden en laten zien wat de kracht van ons collectief is”, voegt Slegers daaraan toe.

Stationsgebied Amstelveenseweg toegankelijker voor mindervaliden en slechtzienden

De Amstelveenseweg is van oudsher de belangrijkste verbinding tussen Amsterdam en Amstelveen. De metro, bus en tram komen er samen. Alle samenwerkende partijen zijn het eens over de nieuwe plannen voor de onderdoorgang aan de westkant van het metrostation.

Artist impression van de onderdoorgang BENTHEM CROUWEL ARCHITECTS

Reizen is voor iedereen

De partijen willen een veiligere overstap tussen metro, bus en tram. De maatregelen die hiervoor moeten zorgen bestaan onder andere uit nieuwe verlichting, meer ruimte voor voetgangers, het verplaatsen van de toegangspoorten naar een logischere plek én een geluidscherm tussen de bus- en tramhaltes en de rijbaan onder de viaducten. Zo wordt het stationsgebied toegankelijker voor mindervaliden en slechtzienden en zorgt het voor een sociaal veiliger gevoel. Want reizen is tenslotte voor iedereen. De werkzaamheden starten naar verwachting in juni 2022 en duren mogelijk tot begin 2023.

Via de gemeenten krijgen wij te horen waar belangrijke knelpunten zitten

Tenslotte pakt de Vervoerregio samen met de gemeenten nog een aantal andere ‘infrastructuur’-knelpunten aan. Zo komen er 30 nieuwe lichtmasten langs het Metropolitaanse fietspad bij de Koningin Máximalaan in Uithoorn. En wordt er gewerkt aan de Machineweg en de daarbij horende kruispunten in Aalsmeer. Deze worden verkeersveilig gemaakt en de fietsvoorzieningen worden verbeterd.

“Naast verkeersveiligheid kijken we ook naar een soepele doorstroom van het verkeer. Dat doen we bij projecten in allerlei soorten en maten. De samenwerking met de gemeenten is in die projecten ontzettend belangrijk. Via de gemeenten krijgen wij te horen waar belangrijke knelpunten zitten. De projectleiders en verkeerskundigen van de Vervoerregio spelen een belangrijke rol in de relatie met de gemeenten”, zegt Slegers daarover.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.