Tekst (smal)

Dankzij financiële bijdragen van de Vervoerregio, maatregelen van vervoerders en voorgenomen gebruik van de rijksregeling blijft het openbaar vervoer in 2023 nagenoeg op hetzelfde niveau als in 2022. Dat is het resultaat van de plannen die Vervoerregio en vervoerders GVB, Connexxion en EBS hebben gemaakt.

Vervoerregio Amsterdam en de vervoerders is er alles aan gelegen om grote afschaling van het  openbaar vervoer te voorkomen. Weliswaar liggen de reizigersaantallen nu nog veel lager dan voor de coronacrisis, maar het is een kwestie van tijd tot die weer op het niveau van 2019 liggen en zelfs zullen groeien, al kan nu nog niet exact worden voorspellen wanneer dat zal zijn. Bovendien is een kwalitatief goed ov-systeem essentieel voor het behalen van andere doelstellingen, zoals woningbouw, bereikbaarheid van de regio en klimaatdoelstellingen.

Regeling

Vandaar dat de Vervoerregio, andere decentrale overheden en vervoerders lange en intensieve gesprekken hebben gevoerd met het Rijk om tot een transitieregeling voor 2023 en 2024 te komen. Het is uiteindelijk niet gelukt om een tot een gezamenlijke regeling te komen, maar de gesprekken en bijbehorende lobby hebben er wel toe geleid dat het ministerie van I&W met geld over de brug is gekomen en zelfstandig een regeling in het leven heeft geroepen.

Financiële bijdrage

Afgelopen zomerperiode is gebruikt om die regeling en de gevolgen er van op de bedrijfsvoering van de vervoerders verder te bestuderen. Inmiddels is duidelijk dat we voor twee van de vier concessies van de regeling gebruik willen maken. Al eerder heeft de Vervoerregio in de eigen begroting ruimte gevonden voor een financiële bijdrage. Samen met maatregelen van de vervoerders is hiermee een robuust pakket samengesteld waarmee de reizigers en inwoners in ons gebied kunnen rekenen op een kwalitatief hoogwaardig, voorspelbaar systeem, met de mogelijkheid snel in te spelen op groei.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.