Tekst (smal)

Vervoerregio Amsterdam: van openbaar vervoer naar publieke mobiliteit

Vervoerregio Amsterdam werkt komende jaren aan een duurzaam bereikbare regio. Daarbij wordt nog meer dan nu breder gekeken dan naar openbaar vervoer alleen. Onder het motto ‘van openbaar vervoer naar publieke mobiliteit’ wordt komende jaren geïnvesteerd in fiets, lopen, deelmobiliteit en ‘mobility as a service’. Dat heeft het nieuwe dagelijks bestuur van de Vervoerregio vastgelegd in het Bestuursakkoord dat gisteravond is gepresenteerd tijdens het event Mobiliteit in een veranderende samenleving in Pakhuis de Zwijger.

Het bestuur van de Vervoerregio wordt gevormd door de wethouders van de drie grootste gemeenten uit het gebied van de Vervoerregio (Amsterdam, Haarlemmermeer, Zaanstad). Door de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen heeft de Vervoerregio dus ook een nieuw bestuur gekregen. Een nieuw bestuur vraagt om nieuwe afspraken. Die worden bij de Vervoerregio vervat in een Bestuursakkoord. Dit akkoord geeft de koers voor de komende bestuursperiode aan.

Publieke mobiliteit

Voorzitter dagelijks bestuur Melanie van der Horst: “We gaan van openbaar vervoer naar publieke mobiliteit, want een robuust systeem van alleen openbaar vervoer is niet genoeg om in de toekomst onze regio bereikbaar te houden. We zullen meer moeten doen. Lopen, fietsen en deelmobiliteit moeten een belangrijk onderdeel worden van de reis van deur tot deur. Met klassiek openbaar vervoer als betrouwbare, comfortabele, duurzame bondgenoot. De regio bereikbaar houden, levert grote uitdagingen op waar we het voortouw in willen nemen, maar die we alleen waar kunnen maken door samenwerking en steun, bijvoorbeeld van de Rijksoverheid.”

Fiets

Bestuurslid Marja Ruigrok: “We willen in de hele Vervoerregio prettig blijven bewegen, waarbij keuzevrijheid belangrijk is. Omdat het in de regio steeds drukker wordt, zetten we in op het STOMP-principe: Stappen, Trappen, OV, Maas (vervoer van deur tot deur) en de (elektrische of deel) auto. De fiets krijgt hierbij extra aandacht. Met e-bikes kunnen er grotere afstanden worden afgelegd, maar moeten we verschillende snelheden ook goed op elkaar afstemmen. Hoe zorgen we voor goede fietsverbindingen en doorfietspaden in de regio? En hoe zorgen we dat onze kinderen blijven leren fietsen? Want dat lijkt steeds minder vanzelfsprekend te worden. En als je niet jong leert fietsen, stap je later ook niet op de fiets voor je woon-werkverkeer. De komende jaren hijsen we de fiets op het zadel.”

Aanvoerder duurzaamheid

Bestuurslid Gerard Slegers: “Aanvoerder in duurzaamheid zijn. Echt richting geven. Dat gaan we de komende periode laten zien door het te doen. De plannen, bijvoorbeeld voor de nieuwe concessie Zaanstreek-Waterland, liggen er. Nu gaan we ze ook uitvoeren, met alle uitdagingen van dien. Daar zijn we al hard mee aan de slag, maar gaan daar in volle vaart mee door. Elektrificatie van de hele bussenvloot, laadinfra. Maar ook verantwoordelijkheid nemen voor het delen van onze stroomvoorzieningen. We zullen onze inwoners, maar heel Nederland laten zien hoe het ook kan.”