Tekst (smal)

Vervoerregio ‘stuurt’ ondanks huidige tijdsgeest groot aantal projecten naar uitvoering

Toegankelijker maken van metro- en tramhaltes, het verbeteren van de voorzieningen voor visueel beperkte reizigers op stations van de Noord/Zuidlijn, maar ook de aanleg van ‘doorfietsroute’ De Hoek Haarlemmermeer. Vervoerregio Amsterdam stelt bijna 20 miljoen euro beschikbaar voor de uitvoering van 23 regionale projecten. Dat blijkt uit het besluit van het dagelijks bestuur van donderdag 13 oktober.

Nieuwe kansen duiken op tijdens uitwerken project

Lid van het dagelijks bestuur Marja Ruigrok zegt er het volgende over: “De investering gaat vooral naar projecten die richting uitvoering gaan, zoals de doorfietsroute ‘De Hoek Haarlemmermeer’ waar een vrij liggend, tweerichtingenfietspad direct ten noorden aan de Kruisweg komt. Een ander deel van de investering gaat naar projecten die een vervolg krijgen, zoals het fietsveiligheidsprogramma Doortrappen, dat zich richt op het stimuleren van de fiets als vervoersmiddel onder senioren. Daarnaast is er sprake van kostenstijgingen als gevolg van noodzakelijke extra aanvullingen op een project waar het projectteam tijdens het uitwerken voor kiest. Vaak ten gunste van het project. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de fietsbrug over het Noordhollandsch Kanaal en het fietspad Markermeerdijk, waar meer aandacht wordt besteed aan verkeersveiligheid.”

Een impressie van de brug over het Noordhollandsch Kanaal, waarvan wordt verwacht dat deze in het voorjaar van 2023 ‘open’ is. Foto: gemeente Amsterdam

Projecten gaan door, ondanks prijsstijgingen

Tot slot is er sprake van een stijging van de algemene loon- en prijspeil in al lopende projecten. Dit geldt bijvoorbeeld voor het emplacement Amstelveenseweg, waar gekeken wordt om een veilig ongelijkvloerse oversteek te creëren voor metrobestuurders van het opkomstgebouw naar de metrovoertuigen. Dit geldt ook voor het project Nieuwezijds Voorburgwal Noord, waar een nieuwe toegankelijke tramhalte op de Dam komt met drie sporen ten noorden van de Nieuwe Kerk.

  

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.