Alliantiepartijen Vervoerregio Amsterdam, gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer, provincie Noord-Holland, NS, KLM en Royal Schiphol Group hebben afspraken gemaakt met het Rijk over het verbeteren van bereikbaarheid, extra banen en een bijdrage aan het realiseren van meer woningen. Dat gebeurt door een gezamenlijke investering in doorslaggevende OV- en infrastructuurprojecten in de Metropoolregio Amsterdam (MRA). Zo kan project Zuidasdok doorgang vinden, zal de metro Noord/Zuidlijn op termijn naar Schiphol en Hoofddorp rijden en wordt gestart met het ‘rondmaken’ van de metro Ringlijn voor Haven-Stad. Het totale pakket bedraagt 5,4 miljard euro, waarvan het Rijk 4,1 miljard euro betaalt en partijen gezamenlijk 1,3 miljard euro bijdragen.
Voorzitter van de Vervoerregio Melanie van der Horst: "We gaan enorme investeringen doen in het openbaar vervoer in onze regio, omdat daarmee het groeiende aantal reizigers op een duurzame manier vervoerd kan worden. Er reizen nu elke dag meer dan 1,7 miljoen mensen van en naar onze regio voor studie of werk en dat worden er de komende jaren nog veel meer. Met Zuidasdok en een verlengde Noord/Zuidlijn naar Hoofddorp zorgen we niet alleen voor de bereikbaarheid van onze regio voor het hele land, maar ook voor de inwoners in onze regio. Door het sluiten van de metroringlijn gaan er meer en snellere metro's rijden en verbinden we nieuwe wijken zoals Haven-Stad en Schinkelkwartier met de rest van de stad, de regio en het land."
Vice-voorzitter Marja Ruigrok: “De vervoerafspraak die we vandaag hebben gemaakt, is van belang voor het hele land. Deze deal laat de regio voor heel Nederland fungeren als een draaischijf op het front van prettig bewegen, veiligheid, duurzaamheid, woningbouw en bereikbaarheid. Op al deze gebieden gaan we vooruit dankzij de afspraak. Vanuit mijn rol als wethouder ben ik tevreden dat we niet alleen heel veel nieuwe, broodnodige woningen kunnen bouwen in Haarlemmermeer, maar dat alle nieuwe inwoners straks ook prettig door de regio kunnen reizen.”
De drie grote OV- en infraprojecten zorgen voor toekomstige bereikbaarheid in de groeiende MRA. Momenteel verplaatsen zo’n 1,7 miljoen mensen zich dagelijks vanuit alle delen van Nederland van en naar de MRA-regio, die naar hun werk of huis gaan. Dat betekent meer en langere files op snelweg A10 Zuid en op termijn capaciteitsproblemen rondom station Amsterdam Zuid, station Schiphol Airport, inclusief overvolle perrons en bijhorende veiligheidsproblemen. Door het uitbreiden van het metronet (Noord/Zuidlijn) tussen Amsterdam en Hoofddorp ontstaat ruimte voor minimaal 8 extra treinen per uur/per richting. Zo kunnen er meer treinen rijden naar Rotterdam, Utrecht, Den Haag, Arnhem, Eindhoven, Noord-Holland Noord en Noord- en Oost Nederland. Daarbij wordt de reistijd tussen Noord-Nederland en de Randstad per trein verkort. Bovendien kunnen er meer internationale treinen gaan rijden. Doorgang van Zuidasdok en daarmee de gedeeltelijke ondertunneling van Ringweg A10 – één van de drukste snelwegen van ons land - verbetert de bereikbaarheid van de Noordelijke Randstad over de weg én het spoor.
Het OV- en infrapakket verbindt de drie belangrijkste economische centra van de MRA, te weten Amsterdam binnen de Ring A10, de Zuidkant van Amsterdam en Schiphol- Haarlemmermeer. Een goede bereikbaarheid met voldoende woningen houdt de regio aantrekkelijk voor inwoners en bedrijven uit binnen- en buitenland. Grote voorzieningen zoals ziekenhuizen en universiteiten worden beter bereikbaar en de bouw van nieuwe kantoren draagt bij aan een aantrekkelijker vestigingsklimaat, met 270.000 verwachte extra banen tot 2050 in MRA.
De behoefte aan nieuwbouwwoningen in ons land is groot. Om meer huizen te kunnen bouwen, is het noodzakelijk dat die huizen ook bereikbaar zijn. Het OV- en infrapakket levert samen met andere investeringen een bijdrage aan de ambitie om in MRA 325.000 woningen in 2050 gerealiseerd te hebben. Verder draagt het pakket bij aan aantrekkelijker reizen voor studenten en mensen die in de zorg, het onderwijs, kinderopvang of in de facilitaire dienstverlening werken, groepen die vaak afhankelijk zijn van het OV. Daarbij vergroten de investeringen in het OV het duurzaam reisgedrag, omdat het bijvoorbeeld makkelijker wordt om de metro en trein te combineren met de fiets.
Het project Zuidasdok behelst een vernieuwing en uitbreiding van station Amsterdam Zuid met een tweede stationspassage, een verbreding van de huidige stationspassage en de fundering voor een extra treinperron met twee sporen. Daarnaast omvat Zuidasdok het verbreden en deels ondergronds brengen van snelweg A10 Zuid en een aanpassing van knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel op de wegverbreding en scheiding van doorgaand en bestemmingsverkeer. Door de nieuwe investeringen kunnen bovengenoemde werkzaamheden doorgang vinden. Het verlengen van de bestaande metro Noord/Zuidlijn richting Schiphol en Hoofddorp zal naar verwachting richting 2030 starten. Onderdeel van het pakket is eveneens het ‘sluiten’ van de metro Ringlijn, waarbij wordt begonnen met het verlengen van de metro naar Hemknoop (nieuw metrostation voor nieuwe woon-werkgebied Haven-Stad) en de verlenging van tramlijn 5 naar Haven-Stad. Daarbij wordt samen met het Rijk ook onderzoek gedaan naar een verdere uitbreiding van de Ringlijn tussen Amsterdam Sloterdijk en het Centraal Station.