GVB, Gemeente Amsterdam en Vervoerregio Amsterdam hebben de nieuwe laadinfrastructuur voor elektrische bussen op het Centraal Station officieel in gebruik genomen. De zes laadpalen maken het mogelijk om 32 bussen op te laden. Bovendien zijn de laadpalen zo geplaatst dat op termijn ook andere elektrische voertuigen, bijvoorbeeld van leveranciers, hier kunnen laden. Want delen geeft meer energie, is de gedachte.
De nieuwe laadpalen op busstation IJzijde op Amsterdam Centraal Station zijn nodig omdat steeds meer dieselbussen van GVB worden vervangen door elektrische bussen. Door de zes laadpalen op CS kunnen 32 bussen opladen. Vanaf hier vertrekken de bussen richting verschillende wijken in het noorden en oosten van de stad. De mensen in die wijken gaan het voordeel van schonere bussen merken. Niet alleen zorgen elektrische bussen voor schonere lucht, ze zijn ook stiller. In 2025 wil GVB, net als de overige vervoerders in de vervoerregio, de alle bussen elektrisch hebben.
Claudia Zuiderwijk, algemeen directeur GVB: “We vinden het als partner van de stad onze plicht ons steentje bij te dragen aan een duurzame stad waar het prettig wonen is. Schone lucht is daar een essentieel onderdeel van. Als ov-bedrijf met een bussenvloot van ruim tweehonderd bussen stoten we behoorlijk wat CO2 uit. Dus door te verduurzamen nemen we onze verantwoordelijkheid en houden we Amsterdam voor iedereen leefbaar en een prettige stad om in te wonen. Met deze 32 bussen hebben we 40% van onze bussen (75 in totaal) verduurzaamd. Eind 2023 zitten we op ongeveer 80% procent. En in 2025 zijn alle bussen uitstootvrij.”
Vervoerregio Amsterdam en de vervoerders in de regio willen dat het openbaar vervoer in 2025 uitstootvrij is. Dus ook in Amsterdam. Ambitieus, want de landelijke richtlijn is 2030. De verduurzamingsopgave vraagt om steeds meer aansluitingen op het energienet. Daardoor neemt het tekort aan beschikbare laadinfrastructuur toe. Ook duurzame logistiek en transport, werkverkeer en openbaar vervoer hebben oplaadpunten nodig. Daar om onderzoekt Vervoerregio Amsterdam samen met GVB en andere partners de mogelijkheden van gemeenschappelijk gebruik.
“We willen in de regio niet alleen het openbaar vervoer uitstootvrij hebben, maar ook bijvoorbeeld logistiek en transport. Daarom onderzoeken we de mogelijkheden van samen laden”, vertelt Gerard Slegers, lid dagelijks bestuur Vervoerregio Amsterdam met portefeuille duurzaamheid. “Delen geeft dan letterlijk meer energie. Dat is hard nodig willen we de gestelde doelstellingen voor de regio behalen. Wij bekijken dit ook vanuit het standpunt dat je niet alles voor jezelf moet houden. Als het ene bedrijf overdag stroom nodig heeft en het andere in de nacht, dan kun je prima een aansluiting op het energienet delen. Voor het delen van laadinfra geldt hetzelfde. We verkennen nu hoe we dat moeten inrichten.”
De instroom van elektrische bussen in Amsterdam moet dus in 2025 gereed zijn. De laatste bussen laden op andere punten in de stad dan IJzijde. Met name in Noord, IJburg en Holendrecht worden laadpunten in de openbare ruimte aangelegd. Het is vaak een uitdaging om in de bestaande inrichting genoeg ruimte te vinden voor de laadinfrastructuur. Om die beperkte ruimte in de toekomst nog beter te benutten, wordt nu onderzocht op welke manier meerdere partijen gebruik kunnen maken van elkaars laadpunten.