Tekst (smal)

Vervoerregio Amsterdam tekent bestuursakkoord toegankelijkheid

De Vervoerregio zet zich samen met de gemeenten, vervoerders en belangenbehartigers in om de ambitie van een volledig toegankelijk ov 2040 te realiseren*. Daarbij helpt het ondertekende Bestuursakkoord Toegankelijk Openbaar Vervoer 2022- 2032. Het akkoord is door alle decentrale ov-autoriteiten (zoals de Vervoerregio Amsterdam), provincies, vervoerders en ProRail ondertekend.

In het bestuursakkoord staan afspraken over duidelijke en eenduidige reisinformatie, toegankelijke infrastructuur en materieel en toegankelijkheidsvoorzieningen.

5B's

Melanie van der Horst, voorzitter van het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam: “Mobiel zijn is van groot belang om in de huidige samenleving te kunnen deelnemen en volwaardig mee te doen. We kijken daarom naar 5B’s om dat mogelijk te maken: betaalbaarheid, beschikbaarheid, bruikbaarheid, begrijpelijkheid en beleving. Het ov is er in de regio voor iedereen en ook reizigers met een mobiliteitsbeperking moeten daar gebruik van kunnen maken. Via bestaande ondersteuning als de OV-coach helpen we reizigers met een mobiliteitsbeperking met vooral de laatste 3 B's: begrijpelijkheid, bruikbaarheid en beleving. Ik ben er trots op dat wij in de Vervoerregio daar al zo ver mee zijn. Maar, om de ambitie van een volledig toegankelijk ov in 2040 te realiseren, moeten we nog aanvullende stappen zetten. Het is daarom goed dat we nu een landelijke leidraad in de vorm van het Bestuursakkoord Toegankelijkheid hebben. Als verzorgers van het openbaar vervoer in Nederland kunnen we samen, ov-autoriteiten, vervoerders en ProRail, veel bereiken en van elkaar leren.”

Ervaringsdeskundigen

In het Bestuursakkoord Toegankelijkheid wordt gestuurd op ervaringen ophalen van reizigers met een mobiliteitsbeperking. Bij de Vervoerregio kan iedere reiziger meedenken en ervaringen delen via ons reizigerspanel. Onafhankelijk onderzoek-& adviesbureau Moventem verwerkt de binnengekomen reacties en brengt de Vervoerregio op de hoogte. De reacties worden gebruikt als input voor beleid en om bestaand beleid zoals het Uitvoeringsprogramma Inclusieve Mobiliteit** aan te scherpen. Wil je je reiservaringen delen? Dat kan via deze link

* Ontwikkelagenda Toekomstbeeld OV  

**Lees hier het Uitvoeringsprogramma Inclusieve Mobiliteit van de Vervoerregio Amsterdam: