Tekst (smal)

Concessieverleningsstrategie concessie Amsterdam 2025

We staan aan de vooravond van een andere manier van reizen met en het inzetten van openbaar vervoer om de regio bereikbaar te houden. In het nieuwe beleidskader van de Vervoerregio wordt geschetst hoe we tot een regio komen waar iedereen prettig kan wonen, werken en bewegen en wat daarvoor nodig is. In 2025 start de nieuwe concessie Amsterdam. Voor deze concessie is deze concessieverleningsstrategie opgesteld.

foto van GVB- bus en -tram op station Amsterdam Zuid

In de Concessieverleningsstrategie concessie Amsterdam 2025 schetsen we de ambities die we willen en moeten bereiken en welke oplossingen op het vlak van openbaar vervoer daarbij horen. Zo zorgen we dat het openbaar vervoer in de concessie Amsterdam straks past bij het beleidskader van de Vervoerregio. 

In lijn met de concessieverleningsstrategie stellen we de minimale eisen op die in het Programma van Eisen komen. Vervolgens is het aan GVB om op basis van de ambities uit de Concessieverleningsstrategie en de minimumeisen uit het PvE een zo aantrekkelijk mogelijk vervoersaanbod op te stellen voor de inwoners en bezoekers van de concessie Amsterdam. 
In de Concessieverleningsstrategie concessie Amsterdam 2025 worden een aantal ambities voor de concessie Amsterdam beschreven: 

  1. We gaan voor mobiliteit voor iedereen (inclusieve mobiliteit)
  2. We bieden openbaar vervoer dat een goed alternatief biedt voor de auto en zetten we daarbij in op meer lopen en fietsen.
  3. We bieden tijdig voldoende openbaar vervoer om ruimtelijke ontwikkelingen te faciliteren. Zo investeren we in verbindingen tussen nieuwbouwgebieden. 
  4. Het openbaar vervoer past in en draagt bij aan een prettige, duurzame, schone en veilige omgeving. Daarvoor moet het openbaar vervoer inclusief, aantrekkelijk, veilig, duurzaam en passend bij de omgeving zijn.