Vier keer per jaar brengt het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio Amsterdam een aantal (infrastructuur)projecten een stap dichterbij de uitvoering en doet daarbij een financiële bijdrage. Dat gebeurde ook vandaag op 12 oktober. Voorbeelden van projecten waar het over gaat zijn project Royal Flora Holland – de leidende internationale sierteeltmarktplaats – waar onder andere een nieuwe hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) bushalte komt. Maar ook de Sportas: de fiets- en wandelroute tussen Amsterdam, het Amsterdamse Bos en Amstelveen. Ook investeert de Vervoerregio in een nieuwe verbindingsweg in Assendelft, om de leefbaarheid en verkeersveiligheid in Zaanstad-Noord te verbeteren.
Aan het einde van dit jaar beginnen de werkzaamheden bij Royal Flora Holland in Aalsmeer. Zo komt er bij de sierteeltmarktplaats onder andere een nieuwe HOV bushalte en een veilige voetgangersbrug over de weg om over te steken. Voor de Vervoerregio is dit belangrijk zodat de doorstroming, snelheid en betrouwbaarheid van het openbaar vervoer in én rond Aalsmeer een paar stappen vooruit doet. Door deze aanpassingen is er namelijk straks een snellere route voor buslijn 357.
Een impressie van de voetgangersbrug. AFBEELDING PROVINCIE NOORD-HOLLAND
Door de komst van nieuwe woongebieden is de verkeersdruk in Assendelft en dus Zaanstad-Noord gegroeid. De leefbaarheid en verkeersveiligheid staan daardoor in een aantal straten onder druk. Een van de speerpunten vanuit het beleid van de Vervoerregio, is om gebiedsontwikkeling zo goed mogelijk aan te sluiten op het verkeer met daarbij een vlotte doorstroom. Mede daarom werkt de Vervoerregio samen met de gemeente Zaanstad aan dit project, waarvan de oplossing gericht is op de route over de Noorderweg en het verlengde van de Noorderveenweg.
Om de fiets als passend alternatief aan te bieden voor bijvoorbeeld de auto, is het voor de Vervoerregio van belang dat er goede infrastructuur is. Daarom investeert de Vervoerregio in een groot aantal projecten gericht op de tweewieler (of driewieler), zoals de route tussen Amsterdam, het Amsterdamse Bos en Amstelveen. Zo wordt de fietsroute op een aantal plekken verbreed en daardoor de kwaliteit verbeterd. Verwachting is dat er in de toekomst zo’n 10.000 fietsers per dag gebruik gaan maken van de route.
Verder werkt de Vervoerregio in de regio onder andere samen met gemeente Edam-Volendam aan het toegankelijker maken van haltes en krijgen verschillende fietspaden in Amstelveen, Wormerland en Aalsmeer een upgrade. Een overzicht van alle projecten valt na publicatie van de stukken hier te vinden.