Tekst (smal)

Vervoerregio Amsterdam begroting vastgesteld

De begroting van de Vervoerregio 2024-2027 is vastgesteld. In de begroting staat waar de Vervoerregio de komende jaren het geld aan wil besteden. De vervoerregio krijgt een zogeheten ‘brede doel uitkering’ (BDU). Dat is geld afkomstig vanuit het rijk. Dit geld gebruikt de Vervoerregio voor het zijn van een duurzame en bereikbare regio voor de mensen die hier wonen, werken, leren en recreëren.

Foto van een R-net bus in Waterland

Investeren in grote projecten

De begroting 2024-2027 is het resultaat van enkele belangrijke ontwikkelingen en afspraken die de Vervoerregio heeft gemaakt in de afgelopen jaren. Zo is de belofte gedaan om bij te dragen aan grote projecten die een groei in het openbaar vervoer mogelijk maken. Zoals het door doortrekken van de Noord/Zuidlijn, het sluiten van de Amsterdamse metroring, Zuidasdok en een derde perron op station Zuid. Ook  laat de begroting zien dat in 2024 ook een groot project afgerond wordt: de Amsteltram verlengen naar Uithoorn. Deze gaat  naar verwachting in de loop van 2024 rijden en kunnen reizigers van en naar Uithoorn er gebruik van maken. Het project is dan  binnen  planning en binnen budget afgerond. 

Herstel van het ov, betaalbaarheid van het ov

In de begroting is geld gereserveerd voor het openbaar vervoer: het zogenoemde Ontwikkelfonds Openbaar Vervoer. De prijzen in het openbaar vervoer zijn afgelopen jaren sterk gestegen. De Vervoerregio ziet dat de hogere prijzen voor sommige reizigersgroepen een probleem kunnen worden. Door de unanieme steun voor de motie ‘Voorkomen van de voorziene prijsstijgingen in 2024 in het regionaal openbaar vervoer’ in de Tweede Kamer lukt het om de prijzen in het ov in 2024 niet te laten stijgen. 

Brede welvaart

De begroting is opgesteld met het nieuwe beleidskader ‘Verbinden in Verscheidenheid in gedachten. Dat betekent opgaven aanpakken vanuit het concept ‘Brede Welvaart’. Brede welvaart is eerst kijken vanuit de mens. Pas daarna volgt het systeem. De Vervoerregio wil de bijdrage van mobiliteit aan de brede welvaart in de regio verbeteren. De financiële middelen worden dan ook ter ondersteuning van deze ambitie ingezet. Bijvoorbeeld door financiële middelen in te zetten om de verkeersveiligheid, toegankelijkheid, duurzaamheid en bereikbaarheid te verbeteren. Dit kan door goede en slimme keuzes te maken.

Duurzame mobiliteit

De Vervoerregio wil het openbaar vervoer beter laten werken en milieuvriendelijker maken. Door in te zetten op schonere energie en voertuigen, infrastructuur en productie. Een van de belangrijkste punten is het verschonen van het openbaar vervoer met de zero-emissie-deal, waarmee de Vervoerregio de vervoerders ondersteunt. De Vervoerregio investeert in zero-emissiebussen en de laadinfrastructuur die daarvoor nodig is. Voor Zaanstreek en Waterland was het de bedoeling dat  gelijk bij de start van de nieuwe concessie 100% zero-emissie gereden zou worden. De laatste ontwikkelingen zijn dat daar wellicht een paar maanden vertraging in optreedt, maar er wordt hard gewerkt om de dienstregeling zo snel mogelijk 100% zero-emissie te rijden. Duurzaamheid wordt ook gestimuleerd door het  principe van STOMP (Stappen, Trappen, Openbaar Vervoer, Mobiliteitsdiensten en Privéauto). Mede hierdoor moedigt de Vervoerregio fietsgebruik aan als een algemeen onderdeel van het mobiliteitsbeleid.

Toekomst

De uitdaging blijft voor de Vervoerregio om de ambities waar te maken binnen het beschikbare geld in de komende jaren. De voortgang wordt steeds  in de gaten gehouden. Door goed financieel beleid, integrale afwegingen en een goede agendering & programmering, zorgt de Vervoerregio ervoor dat de beschikbare middelen op een efficiënte en effectieve manier worden ingezet. Daar waar nodig prioriteert de Vervoerregio tijdig en op een juiste manier. Bij dit alles is openheid naar de partners belangrijk. Daar houdt de Vervoerregio aan vast. Om zo op een krachtige manier aan het stuur te blijven staan en minder afhankelijk te zijn van toevallige en onverwachte externe ontwikkelingen.

Doorkijk naar de toekomst 

De Regioraad heeft op 31 oktober de begroting 2024-2027 en het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2024-2032 goedgekeurd. De begroting geeft een inhoudelijke uitwerking van de activiteiten en programmering voor 2024 met een meerjarendoorkijk naar de begrotingen 2025 tot en met 2027. Het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit geeft inzicht in de projecten en activiteiten waarmee de Vervoerregio in de komende jaren uitvoering aan haar ambities wil geven.