Er komen twee HOV-lijn op IJburg bij en aanvullende maatregelen voor tram 26. Dat hebben de Vervoerregio Amsterdam en de gemeente Amsterdam afgesproken. De HOV-busverbindingen zijn nodig omdat het aantal bewoners op IJburg de komende jaren flink toeneemt. Een hoogfrequente, snelle en betrouwbare verbinding tussen IJburg en Weesp biedt via het treinstation Weesp snelle verbindingen naar onder andere Almere, Hilversum en Amersfoort. De busverbinding naar het NS station Amsterdam Bijlmer Arena via metrostation Gaasperplas is belangrijk voor de nieuwe gebiedsontwikkeling. Bovendien ontlasten de bussen tram 26 (IJtram). De bus naar Amsterdam Bijlmer Arena zorgt bovendien voor een kortere reistijd naar Amsterdam Zuidoost, Amstelveen, Utrecht, Schiphol en Den Haag.
Emissievrij
Met deze twee nieuwe emissievrije busverbindingen en het (uiteindelijk) verlengen van tram 26 (IJtram) naar IJburg zorgen de Vervoerregio, de gemeente, het Rijk en GVB dat Zeeburgereiland en IJburg bereikbaar blijven. De verwachting is dat in 2038 dagelijks 16.500 reizigers gebruik gaan maken van de buslijnen. Volgens huidige planning rijdt de HOV bus naar Amsterdam Bijlmer Arena vanaf eind 2024 en de HOV-bus naar Weesp vanaf eind 2025. GVB heeft toegezegd beide lijnen te rijden tijdens de nieuwe concessie, die start in 2025. Voor beide HOV-buslijnen heeft het Rijk een financiële bijdrage (samen € 8,75 miljoen) ter beschikking gesteld. De Vervoerregio Amsterdam stelt per buslijn € 1,8 miljoen beschikbaar voor de infrastructuur.
De extra maatregelen voor tram 26 zijn nodig omdat Hogeschool Inholland in 2024 een vestiging op IJburg opent en het Montessori Lyceum Amsterdam (MLA) in 2025 in de Sluisbuurt start.
Om grotere aantallen reizigers aan te kunnen, wordt de bereikbaarheid van de tramhalte Zuiderzeeweg verbeterd en de tramhalte vergroot. Bij de voetgangersoversteek wordt de opstelruimte verbreed en de verkeersveiligheid verbeterd. Deze maatregelen lopen vooruit op het verbeteren van de doorstroming op de IJburglaan in de toekomst (project Cruciale Mijl IJburglaan). Dit is een toekomstige oplossing waarbij de IJburglaan bij voorkeur een stadsplein krijgt met meer ruimte voor verblijven en openbaar vervoer met daaronder een korte onderdoorgang voor doorgaand autoverkeer. De uitvoering van de maatregelen aan de tramhalte van lijn 26 start naar verwachting voorjaar 2024. Daarnaast wordt gewerkt aan de voorbereiding van een extra (tijdelijke) bushalte ter hoogte van de Sluisbuurt en het verlengen van de bestaande bushalte Zuiderzeeweg voor buslijn 37. Besluitvorming over deze maatregelen moet nog plaatsvinden.