Tekst (smal)

R-NET MetroBus op ZaanIJ-corridor: alternatief voor auto en spoor

Vervoerregio investeert € 250.000 euro in planstudiefase

De Vervoerregio Amsterdam, gemeente Zaanstad, gemeente Amsterdam en de provincie Noord-Holland beginnen een planstudie voor het project Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) ZaanIJ-Corridor. Daarin richten de samenwerkingspartners zich op de R-NET MetroBus als mogelijke oplossing om de toekomstige reizigersaantallen op te vangen. Het is de bedoeling dat er aan het eind van deze fase een voorkeursoplossing en voorkeurstracé is.

Snelbussysteem beste oplossing voor verwachte vervoersdrukte Haarlem

AFBEELDING: een voorbeeld van een R-NET MetroBus

De R-NET MetroBus is duurzaam, innovatief én flexibel. Bij drukte kunnen er extra – en het liefst elektrische – bussen worden ingezet, die over dezelfde vrijliggende (bus)banen rijden. De kans op oponthoud is klein. Daarnaast kijken we naar de mogelijkheid van hubs bij haltes op dit traject, om de reis van A tot Z mogelijk te maken. Natuurlijk draagt het geheel ook nog eens bij aan de woningbouwopgave en de energietransitie in dit deel van de regio.” Aldus Gerard Slegers, lid van het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio Amsterdam.

Groeiende aantal inwoners

Naar verwachting groeit het aantal inwoners in Amsterdam Noord van 100.000 naar 210.000 op de lange termijn. In Zaanstad is dat van 161.000 naar 200.000 of zelfs 235.000 inwoners in 2040. Naast een groei van het aantal woningen, voorzieningen en arbeidsplaatsen verwachten de samenwerkingspartners dat er meer toeristen de regio gaan bezoeken.

Rijk en Regio hand in hand

Het project is onderdeel van het programma ‘Samen Bouwen aan Bereikbaarheid’. Daarin werken Rijk en Regio gezamenlijk aan de opgaven op het terrein van bereikbaarheid en verstedelijking.