Woon je in de vervoerregio (Amsterdam en 13 omliggende gemeenten*), reis je dagelijks met het openbaar vervoer of heb je een eigen bedrijf in de regio? Dan kan jij je mening geven over hoe het openbaar vervoer in de Vervoerregio eruitziet. Dit kan op drie manieren.
Een vervoerder, zoals Connexxion, EBS of GVB, maakt ieder jaar een vervoerplan. De vervoerder geeft in een vervoerplan aan hoe het openbaar vervoer rijdt in het jaar daarop. Een vervoerder maakt een plan nadat hij onderzoek heeft gedaan naar de wensen van reizigers, gemeenten en Vervoerregio, ingediende klachten en hoe mensen hebben gereisd. Als de vervoerder het plan heeft opgesteld, toetst de Vervoerregio of dit plan voldoet aan de eisen van het openbaar vervoer. Uiteindelijk stelt de Vervoerregio het vervoerplan vast. Daarna stelt de vervoerder de dienstregeling op en informeert hij reizigers en bewoners van de regio hierover.
Als inwoner, reiziger, bedrijf of belangenorganisatie kunt u uw ideeën en mening over het vervoerplan meegegeven aan de gemeente of aan een van de organisaties die in de reizigersadviesraad (RAR) zit, zoals bijvoorbeeld ROVER, Cliëntenbelang Amsterdam, de fietsersbond en ASVA Studentenunie. Zij kunnen uw ideeën en mening meegeven aan de vervoerder.
Iedere 10 á 15 jaar stelt de Vervoerregio Amsterdam een nieuw contract op voor het openbaar vervoer in een gebied. Dat noemen we het verlenen van een concessie. Voor ieder nieuw openbaarvervoercontract stellen we eisen op waaraan het vervoerbedrijf de hele periode moet voldoen. Bijvoorbeeld hoelang de loopafstand mag zijn naar een halte en hoe vaak de bus in de nacht moet rijden of tijdens de spits. Dit heet het programma van eisen.
Als inwoner, reiziger, bedrijf of belangenorganisatie kunt u uw ideeën en mening over het programma van eisen meegeven. Dat kan op verschillende manieren, door:
• Een zienswijze in te dienen, dit organiseert de Vervoerregio. Wanneer dit kan maken we dit bekend via verschillende nieuwskanalen, zoals de website en social media.
• Via de gemeenteraad van uw gemeenten uw ideeën mee te geven.
• Uw ideeën aan de reizigersadvisesraad (RAR) mee te geven.
Als u ouder bent dan 16 jaar, woont in een gemeente van de Vervoerregio of de vervoerregio af en toe bezoekt, kunt u lid worden van het reizigerspanel. De Vervoerregio voert drie tot zes keer per jaar een onderzoek uit. Het onderwerp van een onderzoek is elke keer anders, bijvoorbeeld hoe u door de regio reist en met welk vervoersmiddel, wat u belangrijk vindt voor het busnetwerk in Uithoorn en hoe het busnetwerk in Purmerend eruit zou moeten zien. Als lid van het reizigerspanel krijgt u een uitnodiging om een vragenlijst in te vullen zodra de Vervoerregio een onderzoek doet. De vragenlijst is in te vullen op uw pc, tablet of smartphone. U beslist per onderzoek of u meedoet.
Naast het reizigerspanel van de Vervoerregio heeft vervoerder EBS ook een eigen reizigerspanel: het MeerPlus Reizigersparlement In het reizigersparlement kunnen reizigers hun ideeën en wensen over het openbaar vervoer in de regio Zaanstreek-Waterland meegeven. U kunt op de website van het reizigersparlement meer informatie vinden en u aanmelden.
Bent u het niet eens met het besluit van de Vervoerregio over het vervoerplan of over het vaststellen van het programma van eisen? Dan kan u – als u een belanghebbende bent - bezwaar maken tegen het besluit. Onder een belanghebbende wordt in artikel 1:2, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht verstaan "degene wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken".
Bij een Programma van Eisen en een Vervoerplan is de vervoerder een belanghebbende, omdat de belangen van de vervoerder direct geraakt worden door een besluit van de Vervoerregio Amsterdam. Inwoners en reizigers zijn bijna nooit belanghebbenden volgens de rechter. Wanneer u een bezwaarschrift indient, houdt er dan rekening mee dat dit bezwaarschrift daarom misschien niet inhoudelijk beoordeeld kan worden.
De informatie op deze pagina gaat over uw ideeën meegeven over het openbaar vervoer als geheel. Bijvoorbeeld over waar een bepaalde buslijn moet rijden. Als u een klacht of compliment heeft vanwege een ervaring in het ov (u werd bijvoorbeeld extra vriendelijk begroet door de trambestuurder, of uw bus viel uit), dan kunt u dat rechtstreeks melden aan de vervoerder door contact met hen op te nemen. U hoeft dan niet te wachten op een bepaald moment, zoals bijvoorbeeld bij het geven van uw mening over een vervoerplan.
Connexxion
EBS
GVB
*De Vervoerregio Amsterdam bestaat uit de gemeenten: Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Diemen, Edam-Volendam, Haarlemmermeer, Landsmeer, Oostzaan, Ouder-Amstel, Purmerend, Uithoorn, Waterland, Wormerland en Zaanstad