De Vervoerregio Amsterdam wil bijdragen aan de vermindering van het personeelstekort binnen het ov in de regio. Daarom heeft de Vervoerregio samen met vervoerders GVB, EBS en Connexxion een campagne ontwikkeld die laat zien hoe mooi en veelzijdig werken in het ov is. De campagne, die allerlei facetten van het werk naar voren brengt, is bedoeld om mensen te stimuleren een keuze te maken voor werken in het openbaar vervoer.
Melanie van der Horst, voorzitter het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam: ‘Het personeelstekort in het ov is een hardnekkig probleem, waar reizigers dagelijks hinder van ondervinden. Hiervoor moet alles uit de kast worden getrokken. Als organisatie, die de contracten met de vervoerders heeft, willen we daarin meehelpen en meewerken waar dat kan. We willen laten zien hoe mooi en veelzijdig werken in het ov is. En dat werken in het ov betekent dat je reizigers brengt naar belangrijke plekken zoals familie, sport of een sollicitatie. We willen mensen enthousiasmeren om te solliciteren voor deze betekenisvolle beroepssector, waarvan je na je werk met voldoening naar huis gaat.’
De campagne is gebaseerd op gesprekken met verschillende ov-medewerkers, zoals bus-, tram- en metrobestuurders, maar ook verkeersleiding, klantenservice, boa’s en technici. De beelden geven een blik op allerlei verschillende facetten van werken in het ov: saamhorigheid, grote verantwoordelijkheid dragen, elkaar groeten ongeacht van welke vervoerder je bent, reizigers een glimlach bezorgen, op elkaar bouwen, snel beslissingen maken en voornamelijk midden in de samenleving staan. Wie op de website van de campagne kijkt, kan via een link naar de openstaande vacatures van de drie vervoerders.
De campagne start 16 mei in heel de regio en loopt in ieder geval tot het eind van de zomer.