Een gegarandeerde overstap op metrostation Van der Madeweg, minimaal 97% van de liften moet werken en in 2027 rijdt elke metrolijn minimaal 10x per uur in de spits. Dit is een greep uit de wijzigingen in het Programma van Eisen (PVE) voor de concessie Amsterdam. Het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio heeft na de adviezen, reacties en zienswijzen die de afgelopen maanden zijn ingediend en de gesprekken in de regioraadsvergadering een Programma van Eisen vastgesteld wat op enkele punten verschilt van het concept dat in december 2023 werd gepubliceerd.
Voorzitter van het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam Melanie van der Horst: ‘Ik ben blij met alle reacties. De verschillende perspectieven laten ons extra nadenken over wat goed ov met een maatschappelijke functie is. Dat heeft geholpen het PvE nog beter te maken. Ik ben trots op het eindresultaat. We leggen in vergelijking met het huidige contract meer nadruk op toegankelijkheid, het ov laten meegroeien met het aantal reizigers en inwoners, en duurzaam ov als alternatief voor de auto. Zodat de stad een prettige en leefbare plek blijft. Het Programma van Eisen wat er nu ligt is een goede basis voor het ov in concessiegebied Amsterdam voor de komende 11 jaar.’
Een aantal wijzigingen in het PvE is gedaan op basis van de binnengekomen reacties en zienswijzen van inwoners, adviescommissies en stakeholders. Ook zijn er wijzigingen doorgevoerd vanwege zeven aangenomen moties tijdens de raadsvergadering. Zo wordt gemonitord of de gemiddelde loopafstand naar haltes niet toeneemt, worden kapotte liften en roltrappen omgeroepen in het voertuig die langs de halte rijdt, is er een definitie opgenomen voor een comfortabele overstap, mogen door de Vijzelstraat, Utrechtsestraat en Leidsestraat ook verbindende en HOV-lijnen rijden, en gaat elke metrolijn vanaf 2027 minimaal 10x per uur in de spits rijden. GVB krijgt zo voldoende de tijd om inwoners en belanghebbenden goed te betrekken bij de keuze welke metro niet meer door de Oostbuis gaat rijden.
Met het PvE wil de Vervoerregio Amsterdam zo goed mogelijk openbaar vervoer in concessiegebied Amsterdam. Ov dat aansluit op de behoeften van verschillende reizigers. Zowel de forens die zo snel mogelijk op de bestemming wil zijn, als de reiziger die slecht ter been is en daarom niet te lang naar de halte kan lopen. En als de stad de komende jaren groeit, dan groeit het openbaar vervoer mee. Zodat het openbaar vervoer een aantrekkelijk alternatief wordt en blijft voor de auto en tegelijkertijd ruimte laat voor lopen en fietsen in een schone, prettige en groene stad.
Nu het PvE is vastgesteld is het aan GVB om uiterlijk 26 juli met een bieding te komen. In die bieding geven zij aan hoe zij het openbaar vervoer tijdens de eerste drie jaar van de concessie (2025-2027) zien. 2025 is een overgangsjaar waardoor er in dat jaar nog weinig veranderd. GVB gaat dan aan de slag met de nieuwe dienstregeling. Daarnaast maken GVB en de Vervoerregio afspraken over de exacte hoogte van de subsidie die GVB ontvangt.
Het vastgestelde PvE is hier te vinden: