Tekst (smal)

Vervoerregio en gemeente Amsterdam betalen samen fietsbrug over het IJ

De Vervoerregio Amsterdam reserveert extra geld voor de bouw van de Oostbrug. Samen met het extra geld dat de gemeente Amsterdam eerder dit jaar al beschikbaar heeft gesteld is daarmee het totaalbedrag voor de Oostbrug rond. Dit betekent dat de gemeente Amsterdam en de Vervoerregio de fiets- en voetgangersbrug tussen het Azartplein en de Johan van Hasseltweg samen gaan aanleggen. De Oostbrug kan op zijn vroegst in 2034 klaar zijn.

Impressie van Oostbrug

Regionaal belang

Een goede verbinding over het IJ is van groot belang om Amsterdam en de regio beter bereikbaar te maken. Net als de gemeente Amsterdam wil de Vervoerregio nu extra geld reserveren, omdat de fietsbrug over het IJ een belangrijke rol gaat spelen in het regionale fietsnetwerk. Via de Oostbrug zijn (elektrische) fietsers uit bijvoorbeeld Waterland, Purmerend, Landsmeer, Oostzaan en Zaanstad straks zo’n 10 à 12 minuten sneller aan de oostkant van Amsterdam. Ze hoeven bovendien niet meer af te stappen voor de pont. De Oostbrug sluit aan op de binnenring, de snelle fietsverbinding om het centrum van Amsterdam.

Marja Ruigrok, lid van het dagelijks bestuur van de Vervoerregio: “Met de komst van elektrische fietsen leggen fietsers tegenwoordig makkelijker langere afstanden af. De komende jaren leggen we daarom kilometers aan brede en comfortabele fietspaden aan, die samen een netwerk vormen tussen steden, dorpen en de omliggende landschappen. De Oostbrug is een onmisbare schakel in dit netwerk, die er ook voor kan zorgen dat het interessant wordt om met de elektrische fiets naar de zuidelijke gemeenten in de Vervoerregio te fietsen, bijvoorbeeld naar Amstelveen of Haarlemmermeer.” 

Steeds meer reizigers

Wethouder Melanie van der Horst (Verkeer en Vervoer) is blij dat Amsterdam de Oostbrug nu samen met de Vervoerregio kan bouwen: “Nadat bijna tweehonderd jaar geleden het eerste idee ontstond voor een brug over het IJ, maken we nu eindelijk een vaste verbinding tussen Noord en de rest van de stad. Dit is van groot belang voor de inwoners van Amsterdam én van de gemeenten ten noorden van de stad. Er worden ontzettend veel woningen en werkplekken gebouwd in de hele regio dus het aantal mensen dat het IJ wil oversteken neemt alleen maar toe. Dat kunnen de ponten niet aan. We verwachten dat dagelijks tussen de 20.000 en 25.000 mensen de brug zullen gebruiken.”

De kosten van de Oostbrug zijn vorig jaar geraamd op 300 miljoen euro. Vorig jaar is door de gemeente Amsterdam al 100 miljoen euro gereserveerd voor de Oostbrug en dit jaar is dat bedrag met 120 miljoen euro verhoogd. Een deel hiervan wordt gebruikt voor de aanleg van wegen naar de brug toe. Nu hebben de gemeente en de vervoerregio afgesproken om allebei 50% bij te dragen aan de bouw van de Oostbrug. De Vervoerregio wil daarom haar eerdere bijdrage van 100 naar 150 miljoen verhogen. Later dit jaar wordt de Regioraad gevraagd om in te stemmen met dit besluit. 

Foto van Marja Ruigrok en Melanie van der Horst na besluit financiering Oostbrug



Planning

Op dit moment werken de gemeente Amsterdam en de Vervoerregio met de verschillende partners aan de uitwerking van de Oostbrug om in 2025/2026 een definitiebesluit en in 2027 een uitvoeringsbesluit te kunnen nemen. De betrokken partners zijn het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat, de provincie Noord-Holland, Port of Amsterdam en het Centraal Nautisch Beheer. Na het uitvoeringsbesluit in 2027 volgt de marktselectie en verdere uitwerking van het ontwerp ter voorbereiding van de bouw. De bouw van de brug kan dan starten in 2031 en is op zijn vroegst klaar in 2034.

Westbrug

Naast de Oostbrug zijn er plannen om een Westbrug te bouwen tussen de NDSM-werf in Amsterdam-Noord en de Danzigerkade in Amsterdam-West. Die moet rond 2040 klaar zijn.