Tekst (smal)

Vervoerregio investeert ruim 110 miljoen in 13 extra metro’s voor GVB

De Vervoerregio Amsterdam investeert 111,5 miljoen euro in 13 extra metro’s voor GVB. Het aantal reizigers in het ov in Amsterdam neemt de komende jaren namelijk toe. Deze extra metrotreinstellen zijn nodig om capaciteitsproblemen te voorkomen en om groei in het netwerk te kunnen realiseren.

Foto van GVB metro

In 2018 investeerde de Vervoerregio voor GVB al in dertig nieuwe metro’s van het type M7. Dit was nodig om het oude metromaterieel te vervangen. Omdat destijds een optie werd vastgelegd om eventueel nog extra metro’s aan te schaffen, kan GVB deze nu relatief voordelig bijbestellen zonder dat daar een nieuwe aanbesteding voor nodig is.

Gerard Slegers, lid dagelijks bestuur Vervoerregio Amsterdam: “Op basis van actuele ontwikkelingen in het openbaar vervoer en het metronetwerk kunnen we nu goed inschatten hoeveel extra metro’s we de komende jaren nodig hebben. Ik ben dan ook blij dat we nu de kans hebben om snel en relatief goedkoop extra metrotreinstellen aan te schaffen. De tijd en het geld dat we hiermee besparen kunnen we weer goed gebruiken om het openbaar vervoer op andere manieren te verbeteren.”

Met de 13 extra metro’s kan GVB frequentieverhogingen doorvoeren en mogelijk ook kleine netwerkuitbreidingen realiseren, zoals de verlenging van Isolatorweg naar Hemknoop. Tevens kan met deze bestelling de complete vloot van het type S3/M4 uit 1996/1997 worden vervangen. Zonder de bijbestelling zou GVB langer met de oude metro’s moeten rijden. De metro’s van het type M7 worden over het algemeen als zeer prettig ervaren door zowel reizigers als GVB-personeel. Een bijkomend voordeel van deze metrotreinstellen is dat ze 60 meter lang zijn in plaats van 120 meter. De capaciteit kan op specifieke tijden of lijnen dus worden afgestemd op het aantal reizigers. Tijdens de spits kan op de Ring- en Oostlijnen met twee gekoppelde treinstellen worden gereden en buiten de spits met enkele metrotreinstellen. Hierdoor kan het onderhoud aan het materieel beter worden gepland.

GVB heeft op dit moment een defecte metro van het type M5. Na de zomervakantie wordt besloten of dit voertuig wordt vervangen, of dat het wordt hersteld. In dat laatste geval worden er 11 metro’s van het type M7 bijbesteld in plaats van 13 (twee M7’s hebben dezelfde capaciteit als één M5).

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.