Hoewel de stationsrenovatie Oostlijn in december vorig jaar al met een feestje werd afgerond, hadden we nog wel een aantal restpunten op te lossen. We gaan nog één keer langs bij onze collega, projectmanager Bas de Jong van de gemeente Amsterdam.
“Daarna moesten veel stations nog hun definitieve wanden met de kaartautomaten en informatiezuilen krijgen. En ook het aanpassen van de blindengeleidelijnen moest nog gebeuren. Dat werk konden we toen niet uitvoeren omdat de temperatuur te laag was en dan zouden deze lijnen zich niet goed hechten aan de vloer. De weersomstandigheden hadden ook nog als gevolg dat we de anti-graffiti coating niet konden aanbrengen bij de metrotoegangen van Weesperplein. Hierdoor moesten de bouwhekken blijven staan. Erg vervelend voor de omgeving om nog steeds tegen de bouwhekken aan te kijken. Maar gelukkig: de lente kwam, de temperatuur steeg, het bleef droog en de werkzaamheden zijn inmiddels goed en netjes afgerond.”
Projectmanager Bas de Jong: “De laatste restpunten zijn van die dingen die nog moeten gebeuren, maar die niet altijd bovenaan de prioriteitenlijst staan. Het is geen fulltime klus meer en veel projectmedewerkers zijn dan al weer ingezet op een nieuwe klus.”
“De TL-verlichting zal op termijn vervangen moeten worden. Dit punt staat nu op de agenda van de afdeling Metro en Tram. Het antwoord wanneer dit gaat gebeuren moet ik dus helaas schuldig blijven.”
Een gerenoveerd metrostation Van der Madeweg.
“Dit werk was inderdaad een verzoek om toe te voegen aan onze opdracht. Er lopen hier veel cruciale kabels en leidingen in het plafond. De risico’s op verstoringen in het metrosysteem zijn groot als we die gingen verleggen. Dat moet weloverwogen gebeuren en niet ‘even snel’. Een punt dat nu meegaat in de overdracht naar de afdeling Metro en Tram, die het dan goed voorbereid kan opnemen in toekomstige werkzaamheden.”
“Naar verwachting zal dit na de zomer van start gaan.”
“Tijdens een project komen vaak verzoeken binnen om werkzaamheden ‘even mee te nemen nu jullie toch bezig zijn’. We moeten dan altijd afwegen of dit past binnen tijd en geld, maar ook welke risico’s dit met zich meebrengt. Op basis daarvan maken we een afweging om iets wel of niet mee te nemen. Het aanpassen van de wayfinding stond bijvoorbeeld later gepland, maar hebben we versneld meegenomen. En helaas vallen verzoeken soms ook af.”
Een gerenoveerd metrostation Waterlooplein.
“Het project is gestart in maart 2016 en zou 2 jaar duren. We hebben een paar tegenslagen gehad waarbij we extra asbest moesten verwijderen, op chroom6 stuitten en ook het stralen van de wanden verliep in het begin niet helemaal soepel. Met uitzondering van de restpunten die we het afgelopen half jaar hebben afgerond heeft het project uiteindelijk ruim 2,5 jaar geduurd en zijn we binnen het budget van € 135 miljoen gebleven.”
“Jazeker: het project heeft afgelopen week een mooie prijs ontvangen, de NRP Gulden Feniks. Dit is dé prijs voor hergebruik van de bestaande gebouwde omgeving, in de categorieën gebiedstransformatie, transformatie en renovatie. In februari sleepten we ook een Frame Award in de wacht Daar ben ik dan best wel een beetje trots op. Verder waren we ook genomineerd voor de Amsterdamse Architectuur Prijs (AAP), maar die ging naar de Noord/Zuidlijn. Al met al mooie prijzen voor het Amsterdamse metronetwerk.”
Een gerenoveerd metrostation Verrijn Stuartweg.
“Ik blijf in de buurt: ik zet mijn werk voort als projectdirecteur bij Amsteltram voor de projecten: Ombouw van de Amstelveenlijn en de realisatie van de Uithoornlijn. Voor de meeste van de volgers ook wel bekend en te volgen via amstelveenlijn.nl en ook deze site. Dus graag tot ziens!”