Tekst (smal)

AT5 Het Verkeer: “In de zomer van 2024 gaat de tram rijden”

Feestelijk nieuws: de eerste fase van de Uithoornlijn is afgerond. De busbaan tussen de Boerlagelaan en halte Uithoorn Centrum is gereed voor de komst van de tram en rijden er weer bussen over dat deel van de busbaan. Nu gaat de tweede fase beginnen: de rest van de busbaan ombouwen naar een bus/trambaan. AT5 nam een kijkje bij de werkzaamheden.

Snel en betrouwbaar

Naar verwachting wordt de Uithoorlijn in de zomer 2024 in gebruik genomen. Dan kunnen reizigers de tram pakken naar Amsterdam Zuid in plaats van de bus. Dat heeft twee voordelen: de tram is betrouwbaarder en doet er ook minder lang over. Marije Mooij – omgevingsmanager bij de Uithoornlijn: “De bus wordt dus vervangen. Reizigers gaan dan in een half uur vanaf Uithoorn naar station Amsterdam Zuid.”

Overlast

Maar eerst moet er nog flink gebouwd worden. En dat geeft overlast. Marije Mooij: “Bij het viaduct Zijdelweg zijn we de aankomende zeven maanden heel intensief bezig.” Het viaduct is namelijk te laag voor de toekomstige tram en moet worden verhoogd. Welke hinder dat geeft kun je hier lezen.

2024

In totaal bestaat het project uit vier fases. De grootschalige werkzaamheden zijn in de zomer van 2023 klaar. Waarom de tram dan pas in 2024 gaat rijden? In de tussentijd wordt de uitbreiding van het opstelterrein en andere voorzieningen afgebouwd. Daarna moeten alle technische systemen getest worden en wordt trampersoneel en de beheerder opgeleid op dit nieuwe deel van het tramsysteem.

Jean- Philippe de Lannoy, ambtelijke opdrachtgever Uithoornlijn bij de Vervoerregio: ‘We zijn blij met de goede samenwerking tussen alle partijen en de succesvolle afronding van de eerste fase en dat de bus weer over een gedeelte van de baan kan rijden. Op naar de volgende fases en een mooie Uithoornlijn die de bereikbaarheid van de regio verbetert.’

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.