Tekst (smal)

Bouw Cuyperstrap officieel van start gegaan

We kondigden het op 10 december al aan: de Cuyperstrap komt er! De bouw van de trap – een verbinding tussen de metrohal onder het Stationsplein en de grote hal in het stationsgebouw van Pierre Cuypers – is deze week officieel van start gegaan. Projectleider vanuit de gemeente, Dries van Heusden, vertelt meer.

Dries: “Vanaf deze week staan er dus weer bouwhekken op het Stationsplein, zodat we alvast met de voorbereidende werkzaamheden kunnen starten. Binnenkort gaan we dan ook vanuit de Cuypershal zelf naar beneden werken en zal de hal voor een deel veranderen in een bouwterrein. We zullen het wel zo inrichten, zodat reizigers nog gebruik kunnen maken van de hal. Ook wordt de bouwplaats geluid- en stofdicht om de overlast zoveel mogelijk te beperken.”

En we zijn begonnen, achter de hekken vinden nu de voorbereidende werkzaamheden plaats. Het duurde even voordat de Cuyperstrap concreet werd, maar onder de vleugels van project De Entree – en dankzij een flinke financiële injectie van de Vervoerregio Amsterdam – komt de trap er dan toch.En we zijn begonnen, achter de hekken vinden nu de voorbereidende werkzaamheden plaats. Het duurde even voordat de Cuyperstrap concreet werd, maar onder de vleugels van project De Entree – en dankzij een flinke financiële injectie van de Vervoerregio Amsterdam – komt de trap er dan toch.

Ingewikkelde operatie

De werkzaamheden zullen als het goed is ongeveer een jaar in beslag nemen. Dries: “Het is letterlijk en figuurlijk een ingewikkelde operatie, omdat het ook voor ons spannend is wat we precies in de grond zullen aantreffen tijdens de bouw. We weten natuurlijk wel dat er allemaal belangrijke installaties in de grond zitten – van onder meer de Noord/Zuidlijn – die uiteraard intact moeten blijven. Daarom moeten we beheerst en met zorg te werk gaan.”

 

Bovenop Priscilla

De nieuwe toegang komt pal boven het tunnelelement Priscilla (zie op het filmpje hierboven hoe deze tunnel gerealiseerd werd) met daarin de metroperrons van de Noord/Zuidlijn en natuurlijk moet je er bij de realisatie van de trap voor zorgen, dat al deze huidige constructies intact blijven.

We zullen het team van Dries de komende maanden op de voet blijven volgen.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.